Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3747
Title: Kurum Bakımı Altındaki Çocukların Okul Başarı Durumlarının Akademik Öz-Yeterlik, Okul Tükenmişliği ve Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Other Titles: Examining of School Success of Children Under Institutional Care in Terms of Academic Self-Efficiency, School Burnout and Various Variablos
Authors: Karaman, Ömer
Pehlevan, Anıl
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0002-6564-2923
Keywords: Akademik özyeterlik, Kurum bakımı, Okul başarısı, Okul tükenmişliği.
Institutional care, School success, Academic self-efficacy, School burnout.
Issue Date: 2023
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmada kurum bakımı altındaki çocukların okul başarı durumları, akademik özyeterlik ve okul tükenmişlikleri incelenmiştir. Ayrıca kurum bakımı altındaki çocukların akademik özyeterlik ve okul tükenmişlik düzeyler ile cinsiyet, yaş, kurum bakımında kalma süreleri, kurum türü ve sınıf düzeyi değişkenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu kurum bakımı hizmetinden yararlanan 213 çocuk oluşturmuştur. Çalışmanın katılımcı grubu "basit seçkisiz örnekleme yöntemi" ile belirlenmiştir. Bu çalışmada nicel araştırma yaklaşımına dayalı ilişkisel desen kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği, Okul Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25.00 paket programından faydalanılmış, katılımcıların demografik özellikleri ve ölçeklerden elde edilen veriler ile ilgili çözümlemeleri yapmak amacı ile korelasyon analizi, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), tukey testi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgulara göre cinsiyet ile akademik özyeterlik arasında anlamlı bir ilişki vardır. Okul tükenmişliği ve alt boyutlarında ise cinsiyet değişkeni açısından bir farklılık bulunmamaktadır. Akademik özyeterlik ve okul tükenmişlik düzeyinin kurum bakımı altındaki çocuklarda yaş grupları arasında farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kurum bakımı altındaki çocukların akademik özyeterlik düzeyleri ile kurum bakımında kalma süreleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Akademik özyeterlik ve okul tükenmişlik düzeyinin kurum türüne göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında not ortalamalarının da kurum ve okul türüne göre farklılaştığı sonucu elde edilmiştir. Akademik özyeterlik düzeyi açısından kurum bakımı altındaki çocukların eğitim gördükleri kademeler arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken okul tükenmişliği düzeyi açısından sınıf kademeleri arasında bir farklılık bulunmuştur. Kurum bakımı altındaki çocuklarla yapılan çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre akademik özyeterlik arttıkça okul tükenmişliği azalmaktadır. Araştırmanın sonucunda akademik özyeterliğin okul tükenmişliğini anlamlı olarak yordadığı ve toplam varyansının %21'ini açıkladığı bulgusu elde edilmiştir. Bulgular literatürdeki diğer çalışmalar incelenerek tartışılmış ve ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
In this study, school success, academic self-efficacy and school burnout of children under institutional care were examined. In addition, it was aimed to examine the relationship between the academic self-efficacy and school burnout levels of children under institutional care and the variables of gender, age, length of stay in institutional care, type of institution and grade level. The study group consisted of 213 children benefiting from institutional care services. The participant group of the study was determined by "simple random sampling method". In this study, a relational design based on the quantitative research approach was used. Personal Information Form, Academic Self-Efficacy Scale, School Burnout Scale were used to collect data. The SPSS 25.00 package program was used in the analysis of the data, and correlation analysis, independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), tukey test and regression analysis were used to analyze the demographic characteristics of the participants and the data obtained from the scales. According to the findings, there is a significant relationship between gender and academic selfefficacy. There is no difference in terms of gender variable in school burnout and its subdimensions. It was concluded that academic self-efficacy and school burnout levels differ between age groups in children under institutional care. A significant difference was found between the academic self-efficacy levels of children under institutional care and the length of stay in institutional care. It was concluded that academic self-efficacy and school burnout levels differ according to the type of institution. In addition, it was concluded that the grade point averages differed according to the type of institution and school. While there was no significant difference between the levels of education of the children under institutional care in terms of the level of academic self-efficacy, there was a difference between the grades in terms of the level of school burnout. According to the findings obtained as a result of the study conducted with children under institutional care, school burnout decreases as academic self-efficacy increases. As a result of the research, it was found that academic self-efficacy significantly predicted school burnout and explained 21% of its total variance. The findings were discussed by examining other studies in the literature and suggestions were presented in line with the results.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3747
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10389721.pdf103897212.07 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.