Bu çalışmada kurum bakımı altındaki çocukların okul başarı durumları, akademik özyeterlik ve
okul tükenmişlikleri incelenmiştir. Ayrıca kurum bakımı altındaki çocukların akademik
özyeterlik ve okul tükenmişlik düzeyler ile cinsiyet, yaş, kurum bakımında kalma süreleri, kurum
türü ve sınıf düzeyi değişkenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Çalışma grubunu kurum bakımı hizmetinden yararlanan 213 çocuk oluşturmuştur. Çalışmanın
katılımcı grubu "basit seçkisiz örnekleme yöntemi" ile belirlenmiştir. Bu çalışmada nicel
araştırma yaklaşımına dayalı ilişkisel desen kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi
Formu, Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği, Okul Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 25.00 paket programından faydalanılmış, katılımcıların demografik özellikleri
ve ölçeklerden elde edilen veriler ile ilgili çözümlemeleri yapmak amacı ile korelasyon analizi,
bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), tukey testi ve regresyon analizi
kullanılmıştır.
Bulgulara göre cinsiyet ile akademik özyeterlik arasında anlamlı bir ilişki vardır. Okul
tükenmişliği ve alt boyutlarında ise cinsiyet değişkeni açısından bir farklılık bulunmamaktadır.
Akademik özyeterlik ve okul tükenmişlik düzeyinin kurum bakımı altındaki çocuklarda yaş
grupları arasında farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kurum bakımı altındaki çocukların
akademik özyeterlik düzeyleri ile kurum bakımında kalma süreleri arasında anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Akademik özyeterlik ve okul tükenmişlik düzeyinin kurum türüne göre farklılaştığı
sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında not ortalamalarının da kurum ve okul türüne göre
farklılaştığı sonucu elde edilmiştir. Akademik özyeterlik düzeyi açısından kurum bakımı altındaki
çocukların eğitim gördükleri kademeler arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken okul
tükenmişliği düzeyi açısından sınıf kademeleri arasında bir farklılık bulunmuştur. Kurum bakımı
altındaki çocuklarla yapılan çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre akademik özyeterlik
arttıkça okul tükenmişliği azalmaktadır. Araştırmanın sonucunda akademik özyeterliğin okul
tükenmişliğini anlamlı olarak yordadığı ve toplam varyansının %21'ini açıkladığı bulgusu elde
edilmiştir. Bulgular literatürdeki diğer çalışmalar incelenerek tartışılmış ve ortaya çıkan sonuçlar
doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
In this study, school success, academic self-efficacy and school burnout of children under
institutional care were examined. In addition, it was aimed to examine the relationship between
the academic self-efficacy and school burnout levels of children under institutional care and the
variables of gender, age, length of stay in institutional care, type of institution and grade level.
The study group consisted of 213 children benefiting from institutional care services. The
participant group of the study was determined by "simple random sampling method". In this
study, a relational design based on the quantitative research approach was used. Personal
Information Form, Academic Self-Efficacy Scale, School Burnout Scale were used to collect data.
The SPSS 25.00 package program was used in the analysis of the data, and correlation analysis,
independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), tukey test and regression
analysis were used to analyze the demographic characteristics of the participants and the data
obtained from the scales.
According to the findings, there is a significant relationship between gender and academic selfefficacy. There is no difference in terms of gender variable in school burnout and its subdimensions. It was concluded that academic self-efficacy and school burnout levels differ between
age groups in children under institutional care. A significant difference was found between the
academic self-efficacy levels of children under institutional care and the length of stay in
institutional care. It was concluded that academic self-efficacy and school burnout levels differ
according to the type of institution. In addition, it was concluded that the grade point averages
differed according to the type of institution and school. While there was no significant difference
between the levels of education of the children under institutional care in terms of the level of
academic self-efficacy, there was a difference between the grades in terms of the level of school
burnout. According to the findings obtained as a result of the study conducted with children under
institutional care, school burnout decreases as academic self-efficacy increases. As a result of the
research, it was found that academic self-efficacy significantly predicted school burnout and
explained 21% of its total variance. The findings were discussed by examining other studies in
the literature and suggestions were presented in line with the results.