dc.contributor.advisor |
Çetinkaya, Seher |
|
dc.contributor.author |
Özarslan Kayıkcı, Sezgi |
|
dc.date.accessioned |
2024-08-15T14:02:44Z |
|
dc.date.available |
2024-08-15T14:02:44Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.date.submitted |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5472 |
|
dc.description.abstract |
Araştırma, 4. Sınıf öğrencilerinin okudukları bir metnin dijital bir materyal üzerinden veya basılı bir materyal üzerinden okumalarının öğrencilerin akıcı okumalarına etkisinin olup olmadığını konu edinmektedir. Akıcı okumalarının basılı bir ürüne göre ne derece farklılaşmakta olduğu araştırma sonuçlarına göre ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma modellerinden tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrenciler 2022-2023 eğitim öğretim yılında Ordu ilinin Korgan ilçesinde bulunan iki farklı ilkokulun 4. Sınıfında öğrenim görmektedir. Araştırma evreninin tamamına ulaşmak mümkün olmadığından basit seçkisiz yöntem ile örneklem alma yoluna gidilmiştir. Veri toplama sürecinde öğrenciler 3 gruba ayrılmış ve gruplara basılı metin, doğrusal hipermetin ve doğrusal olmayan hipermetinden biri okutulmuştur. Daha sonra öğrencilerin okuma hızı, doğru okuma yüzdesi ve prozodik okuma puanları hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda farklı metin türleri arasında öğrencilerin akıcı okuma beceri puanlarında (doğru okuma, okuma hızı, prozodi) anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. |
en_US |
dc.description.abstract |
The research focuses on whether 4th-grade students' reading of a text through digital material or printed material affects their fluent reading. The aim was to determine how much their fluent reading differs from a printed product according to research results. The research was conducted using the quantitative research model of the survey method. The students participating in the research are studying in the 4th grade of two different primary schools located in the Korgan district of Ordu province during the 2022-2023 academic year. Since it was not possible to reach the entire population of the research, a simple random sampling method was used to select the sample. During the data collection process, students were divided into 3 groups, and each group was given either a printed text, linear hypertext, or nonlinear hypertext to read. Afterwards, the students' reading speed, percentage of correct reading, and prosodic reading scores were calculated. The research found no significant difference in students' fluent reading skill scores (correct reading, reading speed, prosody) among different types of texts. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Akıcı Okuma, Kağıttan Okuma, Ekran Okuma, Doğru Okuma, Okuma Hızı, Prozodi. |
en_US |
dc.subject |
Fluent Reading, Paper Reading, Screen Reading, Accurate Reading, Reading Rate,Prosody. |
en_US |
dc.title |
Bir Metni Dijital veya Basılı Bir Materyal Üzerinden Okumanın Akıcı Okumaya Etkisinin İncelenmesi |
en_US |
dc.title.alternative |
Examining the Effect of Reading a Text on a Digital or Printed Material on Reading Fluency |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-1330-106X |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0009-0002-8833-4082 |
en_US |