Bu araştırma, okuma tiyatrosu yöntemine göre uygulanan öğretimin farklı
okuma düzeylerindeki öğrencilerin okuma becerilerini geliştirmedeki katkısını
ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma
yöntemlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırma, Türkiye'nin doğu
bölgesinde yer alan bir ortaokulun beşinci sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür.
Araştırma sürecinde toplam altı eylem planı hazırlanmış, bu planların dört tanesi 8
ders saati, iki tanesi ise 12 ders saatini kapsayan bir süre içerisinde uygulanmıştır.
Eylem planlarında hazırlanan öğretim etkinlikleri tüm sınıfa yönelik olarak
gerçekleştirilmiş ve veriler 12 kız, 7 erkek olmak üzere toplam 19 öğrenciden
toplanmıştır. Ancak araştırmanın bulgularını daha derinlemesine
değerlendirebilmek amacıyla iyi, orta ve zayıf okuma düzeyine sahip 6 odak
öğrenci belirlenmiş, bulguların yansıtılmasında yoğun olarak bu öğrencilerden elde
edilen verilerden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı
günlüğü, öğrenci günlüğü, gözlem, yarı yapılandırılmış görüşme, okuma-anlama
testi, akıcı okuma ses kayıtları, öğrenci çalışma kâğıtları, okuma tiyatrosu öz ve
grup değerlendirme formları kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde “Wilcoxon
İşaretli Sıralar Testi”, nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Yapılan
içerik analizi sonucunda ulaşılan bulgular beceride uzmanlaşma ve bireysel
kazanımlar şeklinde iki ana temaya; strateji kullanımı, okuma becerisi, bilişsel
kazanımlar, duyuşsal ve sosyal kazanımlar şeklinde dört alt temaya ayrılmıştır.
Araştırma sonucunda okuma tiyatrosu yönteminin iyi, orta ve zayıf performansa
sahip öğrencilerin akıcı okuma becerilerinin gelişimine katkı sağladığı
görülmüştür. Bu yöntem okuduğunu anlama becerilerinin gelişimini iyi ve orta
performansa sahip öğrencilerde önemli düzeyde geliştirirken zayıf performansa
sahip öğrencilerde desteklememiştir. Elde edilen nitel bulgular bu yöntemin strateji
kullanımı, okuma becerisi ve bilişsel kazanımlar açısından iyi performans gösteren
öğrencilere; duyuşsal ve sosyal kazanımlar açısından ise zayıf performans gösteren
öğrencilere daha çok katkı sağladığını göstermiştir. Ayrıca bu yöntemin tüm
öğrencilerin arkadaşlık ilişkilerini olumlu yönde etkilediği, okuma çalışmalarına
istekle ve aktif katılımlarına katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
This study was conducted with the aim of revealing the contribution of
instruction carried out according to the readers theatre method in improving the
reading skills of students at different reading levels. Since the aim was to reveal the
implementation process of the readers theatre method, action research, was used in
the study. The research was conducted with fifth grade students attending a
secondary school located in the eastern region of Turkey. During the research
process, a total of six action plans were prepared, and four of these plans were
implemented within a period of 8 lesson hours, while two of them were
implemented within a period of 12 lesson hours. Instructional activities were
included in the action plans, these activities were carried out for the whole class,
and data were collected from a total of 19 students, of whom 12 were girls and 7
were boys. However, in order to evaluate the research findings in more depth, 6
focus students with good, medium and poor reading levels were determined, and
the data obtained from these students were used extensively to reflect the findings.
As data collection tools in the study, a researcher’s diary, student’s diary,
observation, semi-structured interview, reading comprehension test, fluent reading
audio recordings, student worksheets, and readers theatre self and group evaluation
forms were used. The Wilcoxon signed-rank test was used in the analysis of the
quantitative data, and content analysis was used in the analysis of the qualitative
data. The findings obtained as a result of the content analysis were divided into two
main themes, namely skill mastery and individual gains, and four sub-themes,
namely strategy use, reading skill, cognitive gains, and affective and social gains.
As a result of the study, it was concluded that the readers theatre method contributed
to the development of reading fluency of students with good, medium and poor
performance. While this method significantly improved the development of reading
comprehension skills in students with good and medium performance, it did not
support students with poor performance. The qualitative findings obtained showed
that this method contributed more to well-performing students in terms of strategy
use, reading skills and cognitive gains, and to poorly-performing students in terms
of affective and social gains. Furthermore, it was determined that this method
affects all students' friendship relations positively and contributes to their willing
and active participation in reading studies.