Bu araştırmanın amacı, Ters Yüz Sınıf Modeliyle işlenen 8. Sınıf Fen Bilimleri
dersi Madde Döngüleri ve Çevre Sorunları konusunda Argümantasyon Yöntemi,
İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Yaratıcı Drama Yöntemlerinin öğrencilerin 21. Yüzyıl
Becerilerine etkisini incelemektir. Araştırma deseni olarak, nicel araştırma
yöntemlerinden biri olan ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ordu iline bağlı bir devlet ortaokulunun 8.
sınıfında öğrenim gören 63 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Kang, Kim, Kim ve You (2012) tarafından geliştirilen ve Karakaş (2015)
tarafından Türkçeye uyarlanan 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği ön test ve son test olarak
kullanılmıştır. Deneysel süreç boyunca ters yüz sınıf modeliyle oluşturulan deney
gruplarında ayrı ayrı argümantasyon yöntemi, işbirlikli öğrenme yöntemi ve yaratıcı
drama yöntemiyle dersler işlenmiş olup kontrol grubunda ters yüz sınıf modeline
dayalı öğretim programına göre dersler işlenmiştir. Uygulama sonucu elde edilen
veriler, SPSS paket programında normallik varsayımlarını test etmek için kullanılan
Kolmogorov Smirnov ve Shapiro Wilk testleri ile analiz edildikten sonra elde edilen
sonuçlar doğrultusunda gruplar arası analizler için parametrik analiz yöntemlerinden
Tek Faktörlü Varyans Analizi ve gruplar içi analizler için nonparametrik analiz
yöntemlerinden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde
edilen bulgular ışığında ters yüz sınıf modeliyle işlenen Fen Bilimleri dersinde farklı
öğretim yöntemlerinin 21. Yüzyıl Becerilerine etkisinde anlamlı bir farka
ulaşılamamıştır. Fakat ilgili yöntemlerin son test puanları ön test puanlarına göre artış
göstermiştir. Bununla birlikte 21. Yüzyıl Becerilerinin bilişsel, duyuşsal ve
sosyokültürel alt boyutunda yöntemler arasında etkilerde anlamlı farklılık ortaya
çıkmıştır.
This research aims to examine the effects of the Argumentation Method,
Cooperative Learning Method, and Creative Drama Methods on 21st Century Skills
of the students in the 8th Grade Science course, Matter Cycles and Environmental
Problems, taught with the Flipped Classroom Model. As the research design, the quasiexperimental method with the pretest-posttest control group, which is one of the
quantitative research methods, was used. The sample of the research consists of 63
students studying in the 8th grade at a state secondary school in the Ordu province.
The 21st Century Skills Scale, which was developed by Kang, Kim, Kim, and You
(2012) and adapted into Turkish by Karakaş (2015), was used as a pre-test and posttest as a data collection tool in the research. During the experimental process, in the
experimental groups formed with the flipped classroom model, the lessons were taught
using the argumentation method, cooperative learning method, and creative drama
method separately, and the lessons were taught according to the teaching program
based on the flipped classroom model in the control group. The data obtained as a
result of the application were analyzed with the Kolmogorov Smirnov and Shapiro
Wilk tests used to test the normality assumptions in the SPSS package program, and
in line with the results obtained, Single Factor Analysis of Variance, one of the
parametric analysis methods for intergroup analyzes, and Wilcoxon Signed, one of the
nonparametric analysis methods for intragroup analyzes. Analyzed using the Ranks
Test. In light of the findings, a significant difference could not be reached in the effect
of different teaching methods on 21st Century Skills in the Science course taught with
the flipped classroom model. However, the post-test scores of the related methods
increased compared to the pre-test scores. However, there was a significant difference
in the effects between the methods in the cognitive, affective, and sociocultural subdimensions of 21st Century Skills.