Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5559
Title: Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Hemşirelik Eğitimindeki Nezaketsizlik Algısı Düzeyleri Arasındaki İlişki
Other Titles: The Relationship Between Nursing Students' Communication Skills and Their Levels of Perception of Incivility in Nursing Education
Authors: Durgun, Hanife
Duranoğlu, Nur
Ordu Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü
0000-0003-1622-8184
0000-0003-1601-4725
Keywords: Hemşirelik öğrencileri, İletişim becerisi, Nezaket, Nezaketsizlik
Nursing students, Communication skills, Politeness, Impoliteness
Issue Date: 2024
Publisher: Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ile hemşirelik eğitimindeki nezaketsizlik algısı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde gerçekleştirilen bu çalışmanın evrenini Ordu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde 2023-2024 eğitim- öğretim yılında öğrenimine aktif devam eden 2., 3., ve 4. Sınıf, 351 hemşirelik öğrencileri oluştururken, örneklemini ise çalışmaya katılmayı kabul eden 237 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri "Kişisel Bilgi Formu", "İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği" ve "Hemşirelik Eğitiminde Nezaketsizlik Ölçeği" kullanılarak Mart-Nisan 2024 tarihleri arasında toplanmıştır. Veriler SPSS v22 Programında analiz edilmiş ve p˂0.05 güven aralığında değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalaması 21.02±1.30 yıldır. Çalışmaya katılan öğrencilerin İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği puan ortalaması 73.32±11.31, Hemşirelik Eğitiminde Nezaketsizlik Ölçeği puan ortalaması 1.74±0.48 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği puan ortalamaları ile Hemşirelik Eğitiminde Nezaketsizlik Ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönlü ve düşük düzeyli bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Sonuçlar: Öğrencilerin iletişim becerileri düzeylerinin ortalamanın üzerinde, hemşirelik eğitiminde nezaketsizlik algısı düzeylerinin düşük olduğu ve iletişim becerileri ile nezaketsizlik algısı arasında ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.
Aim: This research was conducted to determine the relationship between nursing students' communication skills and their level of perceived incivility in nursing education. Material and Method: The population of this descriptive and relationship-seeking study consisted of 2nd, 3rd, and 4th, 351 grade nursing students who actively continued their education at Ordu University Faculty of Health Sciences in the 2023-2024 academic year, while the sample consisted of 237 nursing students who agreed to participate in the study. The data of the research were collected between March and April 2024 using the "Personal Information Form", "Communication Skills Evaluation Scale" and "Incivility Scale in Nursing Education". Data were analyzed in SPSS v22 Program and evaluated at p˂0.05 confidence interval. Results: The average age of nursing students participating in the research is 21.02±1.30 years. The mean score of the Communication Skills Evaluation Scale of the study participants was 73.32±11.31, and the mean score of the Incivility Scale in Nursing Education was 1.74±0.48. It was determined that there was a statistically significant, positive, and low-level relationship between the mean scores of the Students' Communication Skills Evaluation Scale and the Incivility Scale in Nursing Education (p<0.05). Conclusions: It was concluded that the communication skills of the students were above average, the perception of incivility in nursing education was low, and there was a relationship between communication skills and perception of incivility.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5559
Appears in Collections:Sağlık Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10589127.pdf105891271.74 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.