Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3705
Title: | Metinlerarasılık Bağlamında Guillermo Del Toro Sinemasında Francisco Goya Eserlerinin Etkisi |
Other Titles: | The Efect Of The Work Of Francisco Goya On The Movies Of Guillermo Del Toro İn The Contxt Of İntertertextuality. |
Authors: | Uğur, Ufuk Yılmaz, Şeyda Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 0000-0002-9751-2613 |
Keywords: | Sinema, Postmodernizm, Metinlerarasılık, Göstergelerarasılık, Guillermo Del Toro, Francisco Goya. Cinema, Postmodernism, Intertextuality, Intersignia, Guillermo Del Toro, Francisco Goya. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Sinema ilk keşfinden bu yana milyonların dikkatini çekmeyi başarabilen bir sanat dalı olmuştur.
İlk yıllarda belgesel niteliği taşıyan sinema sonraki yıllar da anlatı yapısı olarak değişiklik
göstermiştir. Geleneksel anlatı yapısı denilen Hollywood Sinemasının bir diğer adı da ticari
sinema olarak adlandırılmaktadır. Diğer bir anlatı biçimi olan modern anlatı sineması ise daha
toplumsal ve gerçekçi filmleriyle tanınmaktadır. Modernitenin kendine hizmet ettiği düşüncesi ve
belli başlı kuralları postmodern kavramının ortaya çıkmasının nedenlerinden biri olmuştur.
1980’li yıllarda sinemada da varlığını göstermeye başlayan postmodern anlatı eserlere daha özgür
ve çoksesli bir yapı sunmaktadır. Sanata birçok yenilik getiren postmodern kavramının getirdiği
yeniliklerden biri de metinlerarasılık kavramı olmuştur. Bu kavram postmodern dönemin okuma
yöntemi olarak anılmaktadır. İki eserin birbiri arasındaki Alışveriş anlatmak için kullanılan
metinlerarasılık kavramı günümüzde çok sık başvurulan bir yöntem haline gelmiştir.
Bu çalışmada metinlerarasılık bağlamında Guillermo Del Toro sinemasında Francisco Goya
eserlerinin etkisi üzerine tartışılmaktadır. Birinci bölümde kısaca üçüncü sinemanın ne olduğu ne
nasıl ortaya çıktığı özelinde Meksika Sineması ve Guillermo Del Toro sineması özellikleri
açıklanmıştır. İkinci bölümde çalışmanın kuramsal zeminini oluşturan metinlerarasılık kavramı
ve alt başlıkları resim sinema arasındaki ilişki anlatılmaktır. Son bölüm de ise Del Toro ve Goya
eserlerinin analizi yapılmaktadır. Cinema has been a branch of art that has managed to attract the attention of millions since its first harmony. After the cinema, which had the documentary features of the first years, changes were made in terms of its narrative structure. The other name of hollywood cinema, which is called traditional narrative structure, is also called commercial cinema. The modern cinema narrative, which is another narrative form, is known for its more social and realistic films. The idea of selfserving and certain rules of modernity have been one of the reasons for the emergence of the postmodern concept. It offers a freer and polyphonic structure to postmodern narrative works, which began to exist in cinema in the 1980s. One of the innovations brought by the postmodern concept, which brought many innovations to art, has been the concept of intertextuality. A concept is described as a postmodern reading period method. The concept of intertextuality, which is used to describe the Exchange between two works, has become a frequently used method today. In this study, intertextuality charges are discussed on the effect of Francisco Goya files on Guillermo Del Toro cinema. Shortly after the first part, the features of Mexican Cinema and Guillermo Del Toro cinema were announced, in particular what the third cinema was. Starting from the second part, the relationship between the concept of intertextuality and its sub-bases, picture and cinema, which forms the theoretical ground, is explained. In the last part, the analysis of Del Toro and Goya systems is written. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3705 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10522856.pdf | 10522856 | 2.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.