Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/345
Title: | 6.Sınıf Öğrencilerinin Konuşmalarında Karşılaşılan Söyleyiş ve Boğumlama Yanlışları |
Other Titles: | PRONUNCIATION AND ARTICULATION MISTAKES WHICH ENCOUNTERED AT TALKING OF 6TH GRADE SRUDENTS |
Authors: | Doç. Dr. Tekşan, Keziban Karaca, Ayşe Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Keywords: | articulation mistakes, pronunciation mistakes, speech, utterance, articulation,boğumlama yanlışları, söyleyiş yanlışları, konuşma, telaffuz, artikülasyon |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Araştırmanın amacı 6. sınıf öğrencilerinin konuşmalarında karşılaşılan
söyleyiş ve boğumlama yanlışlarını tespit etmek ve elde edilen bulgular
doğrultusunda eğitim öğretim faaliyetlerine katkıda bulunmaktır.
Örneklem tarama modeli kullanılarak yapılan bu çalışmanın veri
çözümlemesinde betimsel analize başvurulmuştur. Çalışma grubunu, 2018- 2019
eğitim öğretim yılının birinci döneminde Ordu ili Çaybaşı ilçesi Şehit İslam
Çubuk Ortaokulunda öğrenim görmekte olan 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.
Öğrencilere hazırlıklı ve hazırlıksız üçer konuşma yaptırılmış, konuşmalar kayıt
altına alınmış, kayda alınan konuşmalar deşifre edilmiş, öğrenci konuşmaları ve
konuşmalarda tespit edilen yanlışlar araştırmacı tarafından hazırlanan
“Boğumlama Açısından Konuşma Değerlendirme Formu”nun gerekli yerlerine
yazılmıştır. Belirlenen yanlışlardan hareketle tablolar oluşturulmuş, tablolardan
elde edilen verilerin frekans ve yüzdeleri hesaplanarak araştırmanın bulgularına
ulaşılmıştır.
Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin konuşmalarında karşılaşılan
söyleyiş ve boğumlama yanlışlarının başında sesin düşürülmesi gelmektedir. Çok
az bir farkla sesin değiştirilmesi ikinci sırayı alırken ses eklemenin diğer
yanlışlara oranla en az karşılaşılan söyleyiş ve boğumlama yanlışı olduğu
görülmüştür. Öğrencilerin hazırlıklı konuşmalarda hazırlıksız konuşmalara oranla
daha fazla yanlış yaptığı saptanmıştır. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere oranla
daha fazla yanlış yaptığı görülmüştür. Sesin bozulması ayrı bir başlık altında
incelenmiş ve bazı öğrencilerin “r, s, z” seslerini doğru çıkaklardan çıkaramadığı
tespit edilmiştir.
Öğrencilerin seslerin çıkaklarını bilmiyor olmaları, yaşadıkları yerin ağız
özelliklerinin konuşmalarına yansıması ve diğer dil becerilerinde karşılaşılan bazı
sorunların öğrencilerin söyleyiş ve boğumlama yanlışlarını yapmalarına neden
olduğu düşünülmektedir.
Türkçe derslerinde öğrencilere sesleri boğumlama egzersizleri yaptırılmalı,
kelimelerin telaffuzunda dikkat edilmesi gereken hususlar uygulamalı olarak
öğretilmelidir. Derslerde konuşma etkinliklerine çokça yer vererek öğrencilerin
yaptığı söyleyiş ve boğumlama yanlışları tespit edilmeli ve tespit edilen yanlışlar
anında düzeltilmelidir. The aim of the study is to determine the pronunciation and articulation mistakes seen in the speeches of 6. grade students and to contribute to the educational activities in accordance with the findings. Descriptive analysis was applied in the data analysis of this study which was conducted by using the sample scanning model. The study group consists of 6th grade students, studying at Şehit İslam Çubuk Secondary School in Çaybaşı district of Ordu province in the first semester of 2018- 2019 academic year. The students made three prepared and three unprepared speeches, the speeches were recorded, the recorded speeches were deciphered, speeches of the students and detected mistakes in the speeches were written in required places of “Speech Assessment Form In Terms of Articulation” prepared by the researcher. Based on the detected mistakes, tables were created, and by calculating the frequency and percentages of the data obtained from the tables, findings of the research came up. According to the obtained findings, the most common mistake in pronunciation and articulation in the speeches of the students is lowering the voice. Changing the voice takes the second place with a slight difference, while adding voice seems to be the least encountered pronunciation and articulation mistake, compared to the other mistakes. It is determined that the students made more mistakes in prepared speeches, compared to the unprepared speeches. It is seen that male students made more mistakes than female students. Distortion in voice was studied in a different title and it is determined that some of the students can not utter the sounds “r, s, z” from the right vents. It is thought that the students not knowing the vents of the sounds, the dialect features of the place they live in reflecting on their speeches and some problems encountered in other language skills cause them to make pronunciation and articulation mistakes. In Turkish lessons, the students should be given articulation exercises, and significant points in utterance of words should be practically taught. By doing lots of speaking activities in the lessons, pronunciation and articulation mistakes of the students should be determined and the mistakes should be corrected immediately |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/345 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10264584.pdf | 10264584 | 1.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.