Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3242
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSulak Erkam, Süleyman-
dc.contributor.authorÖzkul Türkeli, Sevil-
dc.date.accessioned2022-09-09T06:09:28Z-
dc.date.available2022-09-09T06:09:28Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2022-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3242-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin fonolojik farkındalık düzeyleri ile akıcı okuma becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin fonolojik farkındalık düzeyleri ile akıcı okuma becerileri arasındaki ilişkinin betimsel bir yaklaşımla incelenmesi ve belirlenmesi amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilen ve 2021-2022 eğitim öğretim yılı ikinci yarısında Ardahan Merkez ilçesinde öğrenim gören 30 ilkokul birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Fonolojik Farkındalık Ölçeği”, “Prozodik Okuma Ölçeği”, “Yanlış Analizi Envanteri” ve “Okuma Hızı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 26.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Betimleyici istatistiksel analizlerde ortalama, standart sapma, minimum, maksimum ve değer aralıkları kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren veriler bağımsız örneklem t-testi ve eşlenik t-testi, normal dağılım göstermeyen veriler Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon işaretli sıra sayılar testi ile analiz edilmiştir. Korelasyon analizinde ise normal dağılım gösteren verilerde Pearson korelasyon katsayısı, normal dağılım göstermeyen verilerde Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin ikinci dönem başındaki fonolojik farkındalık düzeyleri ile dönem sonundaki fonolojik farkındalık, okuma prozodisi, okuma doğruluğu ve okuma hızları değişkenleri arasında orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca, fonolojik farkındalık değişkeninin, dönem başındaki okuma prozodisi ve doğruluğu ile yüksek düzeyde bir ilişkiye sahip olduğu görülmektedir. Dönem sonundaki fonolojik farkındalığın diğer değişkenlerle ilişkisine bakıldığında, dönem başı ve sonu okuma doğruluğu ve dönem sonundaki okuma hızı arasında orta düzeyde bir ilişki mevcuttur.en_US
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine the relationship between the phonological awareness levels of primary school first grade students and their fluent reading skills. In the study, a relational survey model was used to examine and determine the relationship between primary school first grade students' phonological awareness levels and fluent reading skills with a descriptive approach. The study group consists of 30 first-year primary school students selected by easily accessible sampling method and studying in the central district of Ardahan in the second half of the 2021-2022 academic year. “Phonological Awareness Scale”, “Prosodic Reading Scale”, “Mistake Analysis Inventory” and “Reading Speed Scale” were used as data collection tools. The data obtained from the research were analyzed with the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 26.0 package program. Mean, standard deviation, minimum, maximum and ranges of values were used in descriptive statistical analyses. Normally distributed data were analyzed with independent sample t-test and paired t-test, and non-normally distributed data were analyzed with MannWhitney U test and Wilcoxon signed-rank test. In the correlation analysis, Pearson correlation coefficient was used for data showing normal distribution, and Spearman correlation coefficient was used for data not showing normal distribution. As a result of the research, there is a moderate degree of correlation between the phonological awareness levels of primary school first grade students at the beginning of the second semester and the variables of phonological awareness at the end of the semester, reading prosody at the end of the semester, reading accuracy at the end of the semester, and reading speed at the beginning and end of the semester. In addition, it is seen that this variable has a high degree correlation with reading prosody and accuracy at the beginning of the semester. Considering the relationship between phonological awareness at the end of the semester and other variables, there is a moderate degree correlation between the reading accuracy at the beginning and end of the semester and the reading speed at the end of the semester.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectilkokuma, fonolojik farkındalık, akıcı okuma, okuma eğitimien_US
dc.subjectWords: basic reading, phonological awareness, fluent reading, reading educationen_US
dc.titleİlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Fonolojik Farkındalık Düzeyleri ile Akıcı Okuma Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesien_US
dc.title.alternativeExamınatıon Of The Relatıonshıp Between Phonologıcal Awareness Levels And Fluent Readıng Skılls Of Prımary School 1st Grade Studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0003-4042-891Xen_US
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10491629.pdf104916292.76 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.