Bu çalışmada 6. Sınıf “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesi konularına
için geliştirilen kavram karikatürü ile kavramsal değişim metinlerinin öğrencilerin akademik
başarısına, kalıcılığına ve bilişsel yüküne olan etkisi araştırılmıştır. Çalışma 2015-2016
eğitim-öğretim yılında Ordu ilinde 30 deney ve 30 kontrol grubu öğrencisiyle yürütülmüştür
(N=60). Yarı deneysel bir araştırma yöntemi olan “ön test- son test kontrol gruplu araştırma
modeli çalışmada kullanılmıştır
Kontrol grubunda dersler çalışma yaprağı şeklinde hazırlanan kavram karikatürleri ile
kavramsal değişim metinleri kullanılarak işlenmiş, deney grubunda ise web destekli kavram
karikatürleri ile kavramsal değişim metinleri kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama araçları
olarak hazırlanan başarı testi deney ve kontrol grubuna ön test- son test olarak uygulanmıştır.
Bilişsel yük ölçeği başarı son-testinden sonra öğrencilere uygulanmıştır. Kalıcılık testi ise
uygulamadan iki ay sonra yapılarak öğrencilerin kalıcılık puanlarına ilişkin veriler elde
edilmiştir. Araştırmadaki veriler SPSS 21 ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda deney
ve kontrol grubunun başarı ön test puanları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiş, başarı
son test ortalama puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür.
Kalıcılık yönünden son-test ve kalıcılık testi puanları açısından iki grup arasında anlamlı bir
fark bulunmamıştır. Deney grubundaki öğretim materyalinin, kontrol grubundaki öğretim
materyalinden daha etkili olduğu görülmüştür. Deney grubundaki web destekli öğretim
materyalleri öğrencilerdeki bilişsel yükü düşürüp öğretim verimliliği düzeyini arttırmıştır.,
In this study, the effect of concept cartoons and conceptual change texts used together on
succession, permanence and cognitive load prepared in accordance with 6th grade
“Reproduction, Growth and Development in Plants and Animals” is examined. The Project is
conducted between the semester year of 2015-2016 in Ordu province with 30 subjects and 30
control group students (N=60). The method of this research is one the semi experimental
research model which is “Pre test-last test control group model”.
The lessons in control group is carried out by concept cartoons and conceptual change text
prepared as work sheet, and in the experimental group web-supported concept cartoons and
conceptual change texts are used. In the Project the data collection method of succession test
is implemented on both groups as pre test-last test. Cognitive load scale is performed on
students after the succes last-test. The data students permanence score is obtained from the
permanence test conducted after two months. The data collected is analysed by SPSS 21
package program. At the end of the research it was observed that the difference between the
succession score of pre test experiment group and control group was not substantial, yet the
average score of the succession of last test has a substantial difference in favor of last test. In
the perspective of permanence last test and permanence test score, there was not any
substantial difference observed between two group. It was observed that the teaching materiel
in test group was more effective than that of the control group. The web supported teaching
materiel in test group has lightened the cognitive load on students and increased the efficiency
in education.