Bu çalışmanın amacı, “Işığın Madde ile Etkileşimi” ünitesinde yer alan “Işığın
Soğurulması ve Aynalar” konularında kullanılan Plickers uygulamasının 7. sınıf
öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına
etkisini incelemektir. Çalışma, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Ordu ilinde yer alan
iki devlet ortaokulunda öğrenim gören 7. sınıf 34 öğrenci (deney grubunda 17, kontrol
grubunda 17) ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma “Işığın Soğurulması” konusu için 2 hafta
ve “Aynalar” konusu için 2 hafta olmak üzere toplam 4 haftada (16 ders saati)
gerçekleştirilmiştir. Öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı
bu çalışmada, veriler “Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğurulması Başarı Testi
(AYISBT)” ve Balım ve ark. (2009) tarafından geliştirilen ve Pınarkaya (2017)
tarafından uyarlanan “Fen Bilimlerine Yönelik Tutum Ölçeği (FBYTÖ)”nden elde
edilmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde Mann-Whitney U ve Wilcoxon
İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre; Plickers
uygulaması kullanılarak yürütülen deney grubu öğrencilerinin başarı puanlarında
kontrol grubu öğrencilerine göre istatiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit
edilmiştir. Ayrıca bu uygulamanın öğrencilerin tutum puanlarının artırmada anlamlı
bir fark oluşturmamasına rağmen, deney grubu öğrencilerinin tutum ölçeği puanlarının
nispeten yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuçlar
doğrultusunda, fen bilimleri öğretiminde Plickers uygulamasına ilişkin araştırmacılara
ve uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this study is to investigate the effect of Plickers application, which is used
in the 'Light Absorption and Mirrors' in the “'Interaction of Light with Matter” unit, on
the academic achievements and attitudes towards the course of 7th grade students. The
study was carried out with 34 7th grade students (17 in the experimental group and 17
in the control group) studying in two public secondary school in Ordu in the 2019-
2020 academic year. The study was carried out in 4 weeks (16 course hours) for the
subject of 'Absorption of Light' and 2 weeks for the subject of 'Mirrors'. In this study,
which a semi-experimental pattern with pretest-posttest control group was used, the
data were obtained from “Reflection in Mirrors and Light Absorption Success Test
(AYISBT)” and “Attitude Scale towards Science (FBYTÖ)” which developed by
Balım et al. (2009) and adapted by Pınarkaya (2017). In the anaylsis of the data
obtained in the study Mann-Whitney U and Wilcoxon Signed Ranks Test were used.
According to the findings obtained in the study; It has been determined that there is a
statistically significant difference in the achievement scores of the experimental group
students conducted using the Plickers application compared to the control group
students. In addition, although this application did not make a significant difference in
increasing the attitude scores of the students, it was concluded that the attitude scale
scores of the experimental group students were relatively high. In addition, in line with
the results obtained from the research, suggestions were made for researchers and
practitioners regarding the application of Plickers in science education.