dc.contributor.advisor |
Dr. Öğr. Üyesi Çetinkaya, Murat |
|
dc.contributor.author |
Aktaç, Volkan |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-11T12:04:07Z |
|
dc.date.available |
2022-08-11T12:04:07Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/717 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmada, fen bilgisi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları ile yaşam
doyumlarının çeşitli değişkenler (anne-baba eğitim durumu, ailede öğretmen olup
olmaması, öğretmenlik mesleğini seçme nedeni) açısından incelenmesi ve aralarındaki
ilişki düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri, 2018-2019 eğitimöğretim
yılının güz döneminde Ordu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi
Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 66 öğretmen adayından elde edilmiştir.
İlişkisel tarama yönteminin kullanıldığı araştırmada veri toplama aracı olarak;
“Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği”, “Yaşam Doyum Ölçeği” ile araştırmacı tarafından
oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 22.0
programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Verilerin analizinde kullanılacak test tekniklerini belirleyebilmek amacıyla
dağılımların normalliğe bakılmıştır. Araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının
“Mesleki Benlik Saygısı” ile “Yaşam Doyumu” değişkenleri arasındaki ilişki düzeyi,
basit doğrusal regresyon analizi ve pearson korelasyon analiziyle incelenmiştir. Bu iki
değişkenin demografik özelliklere göre farklılığını belirleyebilmek için bağımsız
örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma
sonuçları değerlendirildiğinde mesleki benlik saygısı ile yaşam doyumu arasında
pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Fen bilgisi öğretmen
adaylarının mesleki benlik saygılarının, yaşam doyumlarını anlamlı bir şekilde
yordadığı ve yaşam doyumlarına ilişkin toplam varyansın %37’sini açıkladığı tespit
edilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları; öğretmenlik
mesleğini seçme nedeni açısından istatistiksel olarak anlamlı ölçüde farklılık
göstermekte iken anne-baba eğitim düzeyine ve ailede öğretmen olup olmamasına
göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Yaşam doyumlarının ise; öğretmenlik
mesleğini seçme nedeni açısından anlamlı şekilde farklılaştığı fakat anne-baba eğitim
durumu ve ailede öğretmen bulunup bulunmaması değişkenleri açısından anlamlı bir
farklılık göstermediği saptanmıştır. Araştırma sonuçları ışığında, uygulayıcılara ve bu
konuda çalışacak araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur., |
en_US |
dc.description.abstract |
The aim of this research is investigated the professional self-esteem of science teacher
candidates with life satisfaction in terms of various variables (parent education status,
the presence of a teacher in the family, the reason for choosing the teaching profession)
and to determine the relationship levels between them. The research data were
obtained from 66 science teacher candidates who are studying in the Science Teaching
Department of Ordu University Faculty of Education in the fall semester of 2018-2019
academic year. In the research, which uses relational scanning method, as a data
collection tool; “Professional Self-Esteem Scale”, “Life Satisfaction Scale” with
together “Personal Information Form” created by the researcher were used. Data were
analyzed using SPSS 22.0 program.
In order to determine the test techniques to be used in the analysis of the data, it was
examined normality of distributions. In this study, science teacher candidates' the
relationship level between variables of 'Professional Self Esteem' and 'Life
Satisfaction' was investigated by simple linear regression analysis and pearson
correlation analysis. Independent sample t-test and one-way analysis of variance
(ANOVA) were used to determine the differences these two variables according to
demographic characteristics. When the results of the research were evaluated, a
positive direction and statistically significant relationship was found between
professional self-esteem and life satisfaction. It was detected that professional selfesteem
of the science teachers candidates significantly predicted their life satisfaction
and explained 37% of the total variance related to life satisfaction. Professional selfesteem
of the science teacher candidates; While it shows a statistically significant
difference in terms of the reason for choosing the teaching profession, it does not show
a significant difference according to the education level of the parents and whether the
presence of teachers in the family. If life satisfaction; it is detected to be significantly
differentiate in terms of the reason for choosing the teaching profession, however, it is
understood that there was no significant difference in terms of parental education status
and whether presence of teachers in the family. In the light of the research results,
suggestions were made for the practitioners and the researchers who will work on this
subject. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Fen bilgisi, Mesleki Benlik Saygısı, Öğretmen Adayları, Yaşam Doyumu,Life Satisfaction, Professional Self-Esteem, Science, Teacher Candidates |
en_US |
dc.subject |
Life Satisfaction, Professional Self-Esteem, Science, Teacher Candidates |
en_US |
dc.title |
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygıları İle Yaşam Doyumlarının İncelenmesi |
en_US |
dc.title.alternative |
INVESTIGATION OF SCIENCE TEACHER CANDIDATES’ PROFESSIONAL SELF-ESTEEM AND LIFE SATISFACTION |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |