Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma
becerisinin gelişmesinde dijital hikâyelerin etkisini belirlemektir.
Araştırmanın örneklemini Ordu ili Ünye ilçesinde bulunan bir ilkokuldan
uygun örnekleme yöntemi ile seçilen deney grubunda 10 öğrenci, kontrol grubunda
10 öğrenci olmak üzere toplam 20 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur.
Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu
deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, bir bilgilendirici bir de hikâye
edici metin olmak üzere iki metin üzerinden toplanmıştır. Bu metinler deney ve
kontrol gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin toplanması
öğrencilerin ses kayıtları alınarak gerçekleşmiştir. Araştırmanın uygulama
aşamasında deney grubundaki öğrencilere bir hikâye edici bir de bilgilendirici
olmak üzere iki metinden yola çıkarak iki dijital hikâye hazırlattırılmıştır.
Uygulama ve veri toplama sürecinde kullanılan metinler uzman görüşleri alınarak
seçilmiştir. Metinlerin deney grubunda yer alan öğrencilere uygulama süreci on
haftada tamamlanmıştır. Kontrol grubundaki öğrenciler ise Türkçe Dersi Öğretim
Programı’na bağlı kalarak derslerini yürütmüşlerdir.
Deney grubundaki öğrencilerin bilgilendirici ve hikâye edici metinlerden elde
ettikleri akıcı okuma (okuma hızı, doğruluk ve prozodi) ön test ve son test puanları
arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Kontrol grubundaki öğrencilerin
bilgilendirici ve hikâye edici metinlerden elde ettikleri akıcı okuma ön test ve son
test puanların arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bu sonuçlara göre dijital
hikâye oluşturularak yapılan okuma çalışmalarının okuma hızı, doğruluk ve prozodi
becerilerinin gelişmesine katkı sağladığı görülmüştür. Akıcı okuma becerisinin
gelişmesinde dijital hikâyelerin etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bu çalışma,
öğretmenlerin sınıflarında öğrencilerin akıcı okuma becerilerini geliştirmede dijital
hikâyeleri bir öğrenme aracı olarak kullanması bakımından önemli görülmektedir.
The purpose of this research is to determine the effect of digital stories on the
development of fluent reading skills of primary school fourth grade students.
The sample of the study consisted of a total of 20 fourth grade students, 10
students in the experimental group and 10 students in the control group, selected by
convenient sampling method from a primary school in Ünye, Ordu. Experimental
design with pretest-posttest control group, which is one of the quantitative research
methods, was used in the research. The data of the research were collected through
two texts, an informative and a narrative text. These texts were applied to the
experimental and control groups as pre-test and post-test. Data collection was
carried out by taking the voice recordings of the students. In the application phase
of the research, two digital stories were prepared by the students in the experimental
group, based on two texts, one narrative and one informative. The texts used in the
application and data collection process were selected by taking expert opinions. The
application process of the texts to the students in the experimental group was
completed in ten weeks. The students in the control group carried out their lessons
by adhering to the Turkish Language Curriculum.
A significant difference was found between the fluent reading (reading speed,
accuracy and prosody) pretest and posttest scores obtained from informative and
narrative texts by the students in the experimental group. There was no significant
difference between the fluent reading pre-test and post-test scores of the students in
the control group obtained from informative and narrative texts. According to these
results, it was seen that the reading studies made by creating digital stories
contributed to the development of reading speed, accuracy and prosody skills. It has
been concluded that digital stories are effective in the development of fluent reading
skills. This study is considered important in that teachers use digital stories as a
learning tool in developing students' fluent reading skills in their classrooms.