Problem çözme, matematik öğretiminde yalnızca kazandırılması gereken bir
beceri değil matematik yapmanın da bir aracıdır. Bu bakımdan geliştirilmesi en
önemli matematiksel becerilerden biridir. Ancak özellikle ilkokul öğrencilerinin
çeşitli nedenlerden dolayı problem çözme becerileri yeterince
desteklenememektedir. Bu durumdan hareketle araştırmanın amacı, sınıf
öğretmenlerinin ve dördüncü sınıf öğrencilerinin kullanabilecekleri bir öğretim
teknolojisinin tasarlanmasıdır. Bu amaca uygun olarak araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden tasarım ve geliştirme araştırması modeli benimsenmiştir. Tasarım
ve geliştirme araştırmaları yapısı gereği farklı aşamalardan ve döngüsel süreçlerden
meydana gelmektedir. Bu bağlamda öğrenci ve öğretmen ihtiyaçlarının
belirlenmesi amacıyla ihtiyaç analizi yapılmış ve yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Toplamda 12 sınıf öğretmeni ve 24 dördüncü sınıf öğrencisi ile
süreç boyunca tekrarlı görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca veri toplama sürecinde
gözlem ve alan notları toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile
değerlendirilmiştir. Değerlendirilen veriler kapsamında üstbiliş destekli problem
çözme yazılımı tasarlanmış ve öğrencilerin kullanımına sunulmuştur.
Öğrencilerden alınan geri dönütler ile problem çözme yazılımı revize edilmiştir. Bu
adımlar üç kere tekrar edilerek problem çözme yazılımına son hali verilmiştir.
Araştırma sonucunda ilkokul dördüncü sınıf düzeyinde bir öğretim teknolojisi
geliştirilmiş ve geliştirme süreci detaylı olarak raporlanmıştır
One of the most important goals of mathematics teaching is to develop
problem solving skills. There are some obstacles in acquiring this skill especially
for primary school students. In order to solve this problem, it is aimed to design an
instructional technology in the research. This study is a design and development
research, which is one of the qualitative research methods. Design and development
research consists of multiple steps. The process is completed by repeating these
steps many times. In this study, interviews with students and teachers were
conducted to determine the need for instructional technology. Interviews with 12
primary school teachers and 24 fourth grade students were repeated several times.
In addition, the data collection process was carried out by collecting observation
and field notes. Content analysis was carried out on the obtained data.
Metacognitive supported problem-solving software was designed and made
available to students through the data. The problem-solving software was revised
with the feedback received from the students. These steps were repeated three times
to finalize the problem-solving software. As a result of the research, an instructional
technology at the fourth-grade level of primary school was developed and the
development process was reported in detail.