Geçmişten günümüze kadar her toplumda pek çok oyun türü
oynanmaktadır. Oyun kavramının ne olduğunu ortaya koymak için ilgili
kaynaklardan yapılan araştırmalarla oyun ve tasarım kavramlarına yer verilmiş,
kutu oyunları hakkında bilgi sağlanmıştır.
Bunlardan bazıları günümüzde pek yaygın olmasa da hala hayatımızdaki
yerini sürdürmektedir. Günümüzde sadece eğlenmeye yarayan araçlar olarak
görülen kutu oyunları, tarih boyunca kültürel, sosyal ve dini açından izler
taşımaktadır. Tarihsel süreçte ortaya çıkan kutu oyunlarının farklı kültürlerle nasıl
bir etkileşime girdikleri anlatılmıştır.
Çalışma özelinde tasarlanan uygulama, grafik tasarım ilkelerine bağlı
illüstrasyonlarla kutu oyun niteliklerini taşıyan Osmanlı temalı tarih oyunu olarak
sunulmuştur. Tasarlanan uygulama için anket hazırlanmış ve oyunu deneyimleyen
kişilere yapılmıştır. Anketten elde edilen verilerle sonuç ve önerilerde
bulunulmuştur.
Bu çalışmanın amacı, Türk tarihini yansıtan kutu oyunlarının azlığı sebebi
ile grafik tasarım ilkelerine bağlı bir kutu oyun önerisinde bulunularak Türk
kültürünü yansıtan, uygulamalı bir şekilde anlatmayı ve bilgilendirmeyi
hedefleyen tasarım önerisinde bulunmaktır.
From past to present, many types of games are played in society. In order
to reveal what the concept of game is, the concepts of game and design are
included with the researches made from related sources, and information about
board games is provided.
Although some of them are not very common today, they are still in our
lives. Board games, which are seen only as tools for entertainment today, have
shown cultural, social and religious traces throughout history. It is explained how
board games that emerged in the historical process interact with different cultures.
The application, which was designed specific to the study, was presented
as an Ottoman-themed history game with the characteristics of a board game with
illustrations based on graphic design principles. A questionnaire was prepared for
the designed application and conducted to the people who experienced the game.
Results and suggestions were made with the data obtained from the survey.
The aim of this study is to propose a design that reflects Turkish culture,
aims to explain and inform in a practical way, by suggesting a board game based
on graphic design principles, due to the scarcity of board games reflecting Turkish
history.