dc.contributor.advisor |
Süğümlü, Üzeyir |
|
dc.contributor.author |
Yiğit, Mevlüde |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-11T11:29:44Z |
|
dc.date.available |
2022-08-11T11:29:44Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.date.submitted |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/672 |
|
dc.description.abstract |
Araştırmanın amacı, Türk ve çeviri çocuk romanlarını merak unsuru
açısından incelemektir. Çocuk romanlarında, çocuğu romana bağlayacak ve romanı
okumasına sürükleyicilik kazandıracak merak unsurlarının varlığının tespit
edilmesi önem arz etmektedir. Çocuğun merak duygusunun okuduğu romanda
harekete geçirilmesi okuma sürecini keyif alarak tamamlamasını sağlayabilir. Bu
nedenle çocukların okuma kültürü edinmiş bireyler olabilmeleri için çocuk
kitaplarında merak unsurlarına yer verilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir.
Araştırma, temel nitel araştırma ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma
materyallerini, sekiz Türk ve sekiz çeviri olmak üzere on altı çocuk romanı
oluşturmaktadır. Çalışmanın veri toplama aracı, Merak Unsurları Çizelgesi’dir.
Araştırma verileri, doküman incelemesi yolu ile toplanmış ve içerik analizi tekniği
ile çözümlenmiştir. Çocuk romanlarında tespit edilen merak unsurları oluşturulan
çizelgedeki başlıklara göre sınıflandırılmıştır. Merak unsurlarının kullanılma sıklığı
ve yüzdelik dağılımları tablolar ile sunulmuş ve yorumlanmıştır. Türk çocuk
romanları ile çeviri çocuk romanlarının, merak unsuru çeşitliliği ve toplam sayıları
bakımından yeterli seviyeye sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Merak unsuru
çeşitliliği bakımından, Türk ile çeviri çocuk romanları karşılaştırılmış ve
romanların yakın düzeyde oldukları sonucuna varılmıştır. Merak unsuru toplam
sayısı bakımından, Türk ile çeviri çocuk romanları karşılaştırılmış ve Türk çocuk
romanlarının daha zengin içeriğe sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Merak
unsurlarının on altı çocuk romanında yeterli seviyede bulunduğu ve dengeli bir
dağılım gösterdiği, tüm romanların merak unsuru açısından zengin içeriğe sahip
oldukları ortaya çıkarılmıştır. Tüm kitaplarda, en çok bulunan merak unsuru, soru
sorma / sorulara yanıt aramadır. Türk ve çeviri çocuk romanlarının, merak unsuru
açısından belirli yetkinliğe sahip oldukları söylenebilir. Merak unsuru açısından
belirli yetkinliğe sahip olduğu düşünülen bu çocuk romanları, çocuklara okumaları
için önerilebilir. |
en_US |
dc.description.abstract |
The aim of the research is to examine Turkish and translated children’s in
terms of curiosity element. In children’s novels, it is important to determine the
existence of elements of curiosity that will connect the child to the novel and add
immersion to the reading of the novel. Activating the child’s sense of curiosity in
the novel they read can enable them to complete the reading process with pleasure.
For this reason, it is thought that it is important to include elements of curiosity in
children’s books so that children can become individuals who have acquired a
reading culture. The research was carried out with basic qualitative research.
Sixteen children’s novels, eight Turkish and eight translation, constitute the study
materials of the research. The data collection tool of the study is the Curiosity
Elements Chart. Research data were collected through document analysis and
analyzed by content analysis technique. Curiosity elements identified in children’s
novels are classified according to the titles in the created table. The frequency of
use of curiosity elements and percentage distributions presented and interpreted
with tables. It has been concluded that Turkish children’s novels and translated
children’s novels have a sufficient level in terms of diversity of curiosity element
and their total number. In terms of the diversity of the element of curiosity, Turkish
and translated children’s novels were compared and it was concluded that the
novels were at a close level. In terms of the total number of curiosity, Turkish and
translated children’s novels were compared and it was concluded that Turkish
children’s novels had richer content. It has been revealed that the elements of
curiosity are found at a sufficient level and have a balanced distribution in sixteen
children’s novels, and all novels have rich content in terms of curiosity element. In
all books, the most common element of curiosity is asking questions / seeking
answers to questions. It can be said that Turkish and translated children’s novels
have certain competence in terms of curiosity element. These children’s novels,
which are thought to have a certain competence in terms of curiosity element, can
be recommended for children to read. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Children’s Literature, Translation Children’s Literature, Novel Genre, Element of Curiosity,Çocuk Edebiyatı, Çeviri Çocuk Edebiyatı, Roman Türü, Merak Unsuru |
en_US |
dc.title |
Türk ve Çeviri Çocuk Romanlarının Merak Unsuru Açısından İncelenmesi |
en_US |
dc.title.alternative |
An Analysıs of Turkısh and Translated Chıldren’s Novels in Terms of Curıosıty Element |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0003-2135-5399) |
en_US |