Bu çalışmanın amacı, postmodernizmle birlikte değişen tarih anlayışına
paralel olarak ortaya çıkan yeni tarihselcilik kuramı kapsamında roman
çözümlemesi yapmaktır. Özellikle 1980 sonrası yazılan tarihsel romanlarda
postmodernizmin etkisi oldukça fazla görülmüş olup geleneksel tarih anlatımından
sıyrılmaya başlandığı tespit edilmiştir.
Yeni tarihselcilik kuramı temel alınarak postmodern tarih romanları üzerine
Türk edebiyatında ilk çalışma yapan kişiler arasında S. Dilek Yalçın-Çelik yer
almaktadır. Daha yeni bir kuram olması nedeniyle Türk edebiyatında yeni
tarihselcilik kuramıyla ilgili yapılan çalışmalar sınırlı sayıdadır. Türk
edebiyatındaki bu boşluğu bir nebze olsun doldurmak için bu çalışmayı ele aldık.
Yeni tarihselcilik kuramı esas alınarak tahlillerini yapacağımız romanları S. Dilek
Yalçın-Çelik’in kitap haline getirdiği Yeni Tarihselcilik Kuramı ve Türk
Edebiyatında Postmodern Tarih Romanları adlı çalışmasını kaynak alarak
kullanacağız.
Çalışmamız “Giriş”, “Sonuç” ve “Kaynakça” bölümleri hariç iki bölümden
oluşmaktadır. Birinci bölümde tarihî roman, yeni tarihselcilik kuramı, Türk
edebiyatındaki tarihsel romanın gelişimi ve postmodern roman hakkında bilgi
verilmiştir. Postmodern romanlarda sıklıkla görülen metinlerarasılık, çoğulculuk,
üstkurmaca, parodi ve ironi gibi anlatım teknikleri de kavramsal olarak tanıtılmıştır.
Son olarak da postmodernizmin Türk edebiyatındaki gelişimi hakkında bilgi
verilmiştir.
İkinci bölümde çalışmamıza seçtiğimiz yeni tarihselci romanların
tahlillerine yer verilmiştir. Bu bölüme kadar vermiş olduğumuz kuramsal
açıklamalarla birlikte seçtiğimiz romanların tahlilleri yapılmıştır. Roman tahlilleri
için beş roman seçilmiştir; Nedim Gürsel’in Boğazkesen, Buket Uzuner’in Uzun
Beyaz Bulut Gelibolu, Nazan Bekiroğlu’nun Nar Ağacı, Zülfü Livaneli’nin Serenad
ve Ahmet Ümit’in Elveda Güzel Vatanım. Seçmiş olduğumuz romanlar hem yeni
tarihselcilik kuramı hem de postmodern tarih romanları için değerli
görüldüklerinden dolayı çalışmamızda yer almıştır.
The aim of this study is to analyze the novel within the extent of New
Historicism Theory, which emerged in parallel with the changing understanding of
history with postmodernism. Especially in the historical novels written after 1980,
the effect of postmodernism has been seen quite a lot and it has been determined
that it has started to elude the traditional history narrative.
S. Dilek Yalçın-Çelik is among the first people to work in Turkish literature
on postmodern historical novels based on the New Historicism Theory. As it is a
newly theory, studies on New Historicism Theory in Turkish literature are limited.
In order to fill this gap in Turkish literature to some extent, we handled this study.
We will advance the novels that we will analyze on the basis of the New Historicism
Theory, by taking S. Dilek Yalçın-Çelik's work called Yeni Tarihselcilik Kuramı ve
Türk Edebiyatında Postmodern Tarih Romanları as a source.
Our study consists of three parts, excluding the "Introduction",
"Conclusion" and "References" sections. In the first chapter, information is given
about New Historicism Theory and postmodern novel. Expression techniques such
as intertextuality, pluralism, metafiction, parody and irony, which are frequently
seen in postmodern novels, are also introduced conceptually. Finally, information
is given about the development of postmodernism in Turkish literature.
In the second part, information about the general characteristics of historical
novels is given, and explanations are made about the development of the historical
novel in Turkish literature since the ‘Tanzimat’ period.
The third part of our study is devoted to novel analysis. Along with the
theoretical explanations we gave so far , the analyzes of the novels we have chosen
have been made. Five novels were selected for novel analysis; Nedim Gürsel's
Boğazkesen, Buket Uzuner's Uzun Beyaz Bulut Gelibolu, Nazan Bekiroğlu's Nar
Ağacı, Zülfü Livaneli's Serenad and Ahmet Ümit's Elveda Güzel Vatanım. The
novels we have chosen have been included in our study because they are valuable
for both New Historic Theory and postmodern historical novels.