Türk halk müziği çalgılarından dilli kavalın, gelecek kuşaklara doğru
aktarılmasında, standardizasyonun tamamlanması ve standart bir üretiminin
olmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Günümüzde kullanılan dilli kavalın
çeşitlerine baktığımızda fiziki açıdan standardizasyonun olmadığı açık bir şekilde
görülmektedir. Bu çalışmada gerek icracılarla gerek kaval yapımcılarıyla
görüşülerek dilli kavalın yapısal özellikleri ele alınıp eksik yanları için çözüm
aranmıştır.
Çalışmanın birinci ve ikinci bölümünde araştırmanın amacı, kapsamı ve
araştırmada kullanılan bilimsel yöntemlere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde kültür,
Türk müzik kültürü, Türk halk müziği, Tokat yöresi halk müziği kültürü, Türk halk
müziği sazları, Türk halk müziği üflemeli sazları ve orkestra hakkında bilgi
verildikten sonra ilgili yayın ve araştırmalara yer verilmiştir. Ayrıca bu bölümde
dilli ve dilsiz kavalın, tarihsel ve yapısal özellikleri hakkında bilgiler verilerek
görsellerle desteklenmiştir.
Çalışmanın dördüncü bölümünde ise Tokat yöresi horlatmalı dilli kavalın
yapısal özelliklerine, kullanım alanlarına, çalgı toplulukları arasındaki yerine ve
icra tekniklerine yer verilmiştir. Araştırma sırasında, yazılı ve dijital kaynaklar
taranarak bu konuda tarihsel bilgiler elde edilmeye çalışılmış ve kişisel görüşmeler
yapılarak konuya yönelik edinilen bilgiler yorumlanarak yazılmıştır.
Sonuç kısmında ise elde edilen verilere ve önerilere yer verilmiştir.
The standardization and establishment of a standard manufacturing process
for the ducted and the ductless kaval, a Turkish folk music instrument, is considered
important for passing it on to the generations to come. Observing today’s kavals, it
can be clearly seen that the instrument lacks physical standardization. In this study,
we investigated structural properties of the kaval and sought solutions for the
problems, interviewing both kaval players and kaval makers.
The first and the second sections of the study explains the research objective,
extent of research, and the scientific methods that were used. Third section contains
information about; culture, Turkish music culture, Turkish folk music, regional folk
music of Tokat, Turkish folk music instruments, Turkish folk music woodwind
instruments and orchestra, followed by related research and publications. This
section also contains information and visual material about historical and technical
aspects of ducted and ductless kaval.
Fourth section of the study is about a specific type of kaval called “hortlatmali
ducted kaval” local to Tokat, regarding its construction, areas of usage, place among
musical ensembles, and playing techniques. During research, written and digital
materials were reviewed in attempt to gather historical information on the subject,
and face-to-face interviews that were conducted. Results were interpreted and
reported.
Relevant data and suggestions were included in the conclusion section.