DSpace Repository

AT THE THRESHOLD OF ‘FEAR’: A COMPARATIVE ANALYSIS OF EDWARD BOND’S THE CHAIR PLAYS AND HAROLD PINTER’S THE ROOM IN THE CONTEXT OF ‘CULTURE OF FEAR’

Show simple item record

dc.contributor.advisor Prof. Dr. Parlak, Erdinç
dc.contributor.author Şarman, Güzin
dc.date.accessioned 2022-08-11T10:40:01Z
dc.date.available 2022-08-11T10:40:01Z
dc.date.issued 2021
dc.date.submitted 2021
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/638
dc.description.abstract This study aims to analyze The Chair Plays by Edward Bond and The Room by Harold Pinter in the context of culture of fear, which is a newly created concept in the contemporary world, by drawing similarities and contrasts between them. In the light of the valuable perspectives of the writers, thinkers and sociologists such as Frank Furedi and Zygmunt Bauman and the content analysis of the plays with an interpretive approach, it is also aimed to enable a deeper interpretation on the plays from a different standpoint. It is, likewise, of significance to compare Bond’s The Chair Plays, which presents the final structure of culture of fear as a consequence of globalized and oppressive world order, and Pinter’s The Room which points out the beginning of culture of fear through its implications on fear, insecurity, and uncertainty. However, regarded as post-war playwrights who severely witnessed the chaotic atmosphere in post-war British society and confronted fear spreading every layer of the society, Bond and Pinter are two significant figures to be compared with regard to their attitudes and perspectives towards the world order. The evaluations of the study are presented in the conclusion part. en_US
dc.description.abstract Bu çalışma Edward Bond’un Sandalye Oyunları ve Harold Pinter’ın Oda oyununu çağdaş dünyada yeni bir kavram olan korku kültürü bağlamında benzerliklerini ve farklılıklarını göstererek analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, Frank Furedi ve Zygmunt Bauman gibi sosyolog, düşünür ve yazarların ışığında, yorumlayıcı yaklaşım ve oyunların içerik analiziyle, farklı bir bakış açısından oyunlar üzerine daha derin bir yorumlama sunmayı amaçlamaktadır. Bond’un küreselleşmiş ve baskıcı dünya düzeninin bir sonucu olan korku kültürünün geldiği son noktayı gözler önüne seren Sandalye Oyunları ve korku, güvensizlik ve belirsizlik üzerine imalarıyla korku kültürünün başlangıç noktasına işaret eden Oda oyununu karşılaştırmak önemlidir. Bununla birlikte, savaş sonrası İngiliz toplumundaki düzensiz ortama şahitlik eden ve savaş sonrası yazarları olarak tanınan Bond ve Pinter dünya düzenine olan bakış açıları ve yaklaşımları göz önünde bulundurulduğunda kıyaslanacak iki önemli figürdür. Çalışmanın değerlendirmeleri sonuç bölümünde sunulmaktadır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Culture of fear, Insecurity, Uncertainty, The Chair Plays, The Room,Korku kültürü, Güvensizlik, Belirsizlik, Sandalye Oyunları, Oda en_US
dc.title AT THE THRESHOLD OF ‘FEAR’: A COMPARATIVE ANALYSIS OF EDWARD BOND’S THE CHAIR PLAYS AND HAROLD PINTER’S THE ROOM IN THE CONTEXT OF ‘CULTURE OF FEAR’ en_US
dc.title.alternative ‘KORKU’’NUN EŞİĞİNDE: EDWARD BOND’UN SANDALYE OYUNLARI VE HAROLD PINTER’IN ODA OYUNUNUN ‘KORKU KÜLTÜRÜ’ BAĞLAMINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZİ en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US
dc.contributor.department Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.contributor.authorID 0000-0002-7184-8709 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account