Zaman, İslamlık öncesinden günümüze Türk şiirinin önemli izleklerinden
biri olmuştur. Geleneksel bakış bir yana, zaman meselesini kavrayışı bakımından
Dıranas şiirinin zihniyeti, modernist bir tutumu öncüller. Bu bağlamda modern
Türk şiirinin öncülerinden Yahya Kemal, Ahmet Haşim ve Ahmet Hamdi
Tanpınar’ın şiirleriyle Dıranas şiiri, zamansal kavrayış bakımından örtüşmektedir.
Kuşkusuz Dıranas şiirinin Antik dönemden başlayarak günümüze kadar
ontolojik bir sorun olarak felsefenin de temel konuları arasında yer alan zaman,
Dıranas şiirinin başat meselelerinden biridir. Platon’un insan algısında
gerçekleşen sonsuzluğun bir yansıması diye tanımladığı zamanı, Aristo, ‘ruhun
birbirlerini takip eden iki şimdiyi takip etmesi’ olarak kavramıştır. Elbette
Dıranas’ın şiirinin bu zaman hakkındaki bu görüşlerle felsefi bir kesişimi vardır.
Ne ki Dıranas’ın şiiri modernist bağlamıyla çağdaş felsefenin sağladığı
olanaksallıkla okunmaya daha yatkın bir içerik taşır. Bu dolayımda bu çalışmada
Dıranas şiiri, zaman izleği bakımından Bergson, Heideger ve Freud bağlamında
ayrı ayrı ele alınmış, incelenmiştir. Bu açıdan, Bergson’un duree, Heideger’in
Dasein kavramları ve Freud’ ‘Rüyaların Yorumu’ adlı yapıtındaki rüya
temellendirmesi, söz konusu okumalardaki temel koyuculuğu belirlemiştir.
Buradan sonuçla Dıranas’ın şiirindeki insanın bunalımı, her üç okumaya
(Bergson, Heideger, Freud) göre de ontolojik ve zamansaldır.
Nitekim zaman bir izlek olarak Dıranas’ın şiirinde modern insanın içinde
bulunduğu bunalımı yansıtan bir işlevsellikle yer almıştır. Bu da, kuşkusuz
yazınsal eleştirinin vardığı bir sonuç olarak, Dıranas şiirinin modernist bir
karakter taşıdığının başlıca kanıtıdır
Time is one of the important themes of Turkish poetry from pre-Islamic
times to the present. Aside from the traditional point of view, the poetry of
Dıranas in terms of its understanding of the time issue and mentality precedes a
modernist attitude. In this context, it is one of the pioneers of modern Turkish
poetry. The poetry of Dıranas, with the poems of Yahya Kemal, Ahmet Haşim
and Ahmet Hamdi Tanpınar, overlaps in understanding
Undoubtedly, the poetry of Dıranas has an ontological approach starting
from the ancient period to the present. Time, which is among the basic subjects of
philosophy as a problem, is the main theme of Dıranas poetry.It is a reflection of
the eternity realized in Plato's human perception. Aristotle defines time as 'the
soul following two successive presents'. Of course, there is a philosophical
intersection of Dıranas's poetry with these views about this time. However,
Dıranas's poetry, with its modernist context, can be combined with the possibility
provided by contemporary philosophy. It has more readable content. In this
mediation, in this study, the poem of Dıranas, the theme of time in terms of
Bergson, Heideger and Freud were discussed and examined separately. From this
point of view, Bergson's duree, Heideger's Dasein concepts and Freud's "The
Interpretation of Dreams"The grounding of dreams in his work has determined the
basis of the readings in question. From here, the depression of the human in
Dıranas's poem is related to all three readings (Bergson, Heideger,According to
Freud), it is ontological and temporal.
As a matter of fact, time as a theme in the poetry of Dıranas is the place of
modern man.It took place with a functionality reflecting the depression. This, of
course, is the conclusion of literary criticism.As a result, it is the main proof that
Dıranas poetry has a modernist character