Dünyada farklı müziklerde kullanılan birçok ses sistemi mevcuttur. Türkiye
coğrafyasında ise yaygın olarak kullanılan üç farklı ses sistemi bulunmaktadır.
Bunlar 17 perdeli sistem, 24 perdeli sistem ve 12 eşit ton tampereman sistemidir.
Makamsal müziklerin ses sistemlerinde koma ya da mikroton olarak adlandırılan
ve yarım sesten küçük aralıklar mevcuttur. Bu aralıklar, makamsal müziklerde
önemli bir role sahiptir. Günümüzde 12 eşit ton tampereman sistemi kullanan
çoksesli müziğin, çokseslendirme unsurlarını makam müziğiyle birleştirip yeni
sentezler oluşturmak için çeşitli yöntemler kullanılmaktadır. Kullanılan yöntemler
arasında mikrotonal gitar çalgısının yapısı gereği oluşturduğu yöntem, diğerlerine
nazaran önemli birtakım farklar barındırır. Bu çalışmanın amacı mikrotonal gitarda
makamsal müziği çokseslendirme yaklaşımlarını ortaya çıkarmaktır. Bu doğrultuda
2016 yılından bu yana düzenlenmekte olan Uluslararası Mikrotonal Gitar Yarışması
için düzenlenmiş eser uyarlamalarından seçilen eserler incelenmiştir. İncelemeler
sonucunda elde edilen veriler mikrotonal gitarda da bilinen çokseslendirme
yöntemlerinin kullanıldığını; fakat bunlara ek olarak mikrotonal aralıkların çeşitli
çokseslendirme yaklaşımlarında önemli role sahip olduğunu göstermektedir,
There are a variety of tuning systems used in different music genres in the
world. Three of these systems are extensively used in the geography of Turkey
which are the 17 fretted system, 24 fretted system and the 12 equal tone
tamperament system. In makam music tuning systems, there are intervals called
microtone which are distinctly smaller than a semitone. These intervals have an
important role in makam music. Today, various methods are used to create new
syntheses by combining the polyphonic elements of polyphonic music, which uses
12 equal tone tampereman system, with maqam music. Among the methods used,
the method created by the microtonal guitar by its nature has some important
differences compared to the others. The aim of this work is to reveal polyphonic
approaches in makam music on microtonal guitar. In this direction, the works
selected from the arrangements made for the International Microtonal Guitar
Competition, which has been held since 2016, were examined. The data obtained
as a result of the examinations shows that the known polyphonic methods are also
used in the microtonal guitar; but in addition to these, it shows that microtonal
intervals have an important role in various polyphony approaches.