This study examines the attitudes of students enrolled in an English
preparatory program at a Turkish state university towards the use of emergency
remote teaching as a mode of distance education in the 2019-2020 COVID19
outbreak and aims to reveal online distractions students experienced throughout
this process. A total of 270 EFL students participated in the study (e.g., 93 female
and 177 male). The study employed an explanatory sequential design, in which
firstly quantitative data were collected utilizing a scale (α= .871), and then
qualitative data were collected through open-ended questions followed by semistructured interviews. Descriptive and inferential analysis of quantitative data was
done using SPSS statistics, while qualitative data were analyzed through thematic
analysis with two other experts, κ = .70. The results indicated that the attitudes of
students enrolled in an English preparatory program at a Turkish state university
towards the use of emergency remote teaching as a mode of distance education
were partially positive. There were significant differences between students'
overall attitudes with regard to their gender, digital literacy, technological
accessibility, and perceived language success. Additionally, the relationship
between the online distractions students experienced during ERT and their
attitudes was also discussed. Some implications are given in light of these
findings, and implications and suggestions for further research are stated.
Bu çalışmanın amacı İngilizce hazırlık programında okuyan öğrencilerin
2019-2020 akademik yılı ortasında dünyayı saran COVID19 pandemisi nedenli
uzaktan eğitimin bir aşaması olarak ortaya çıkan acil uzaktan öğretime yönelik
tutumlarının incelenmesi ve bu tutumlara etki edebilecek çevrimiçi çeldiricilerin
belirlenmesidir. Çalışma, 2019-2020 akademik yılı bahar yarıyılının acil uzaktan
öğretime geçmesini müteakiben Türkiye’de bir devlet üniversitesinin hazırlık
programında yıllık sistemde öğrenim görmekte olan 93’ü kadın, 177’si erkek
toplamda 270 hazırlık sınıfı öğrencisi ile birlikte yürütülmüştür. Veriler açıklayıcı
sıralı desen ile önce nicel olarak anket (α= .871) ile daha sonra nitel olarak açık
uçlu sorular ve yarı yapılandırılmış mülakatlar ile toplanmıştır. Nicel veriler SPSS
programı ile betimleyici ve tek yönlü ANOVA çıkarımsal olarak yapılmıştır. Nitel
veriler ise tematik analiz ile kategorilere ayrılarak ikiden fazla uzman ile ayrı ayrı
yapılmıştır , κ = .70.
Toplanan verilerin sonuçları İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin hazırlık
programında uygulanan acil uzaktan öğretimine yönelik tutumları kısmen pozitif
bulunmuş olup bu sonuçlar sebepleri ile tartışılmıştır. Cinsiyet, dijital
okuryazarlık, teknolojiye ulaşılabilirlik ve yabancı dil bilgisinin tutumlar üzerinde
anlamlı farklılıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin karşılaştıkları çevrimiçi
çeldiricilerin tutumları üzerinde etken olduğu nitel analizler sonucu ortaya
çıkmıştır. Edinilen bulgular ışığında önerilerde bulunulmuştur.