Bu çalışmanın amacı ilkokulda görev yapan İngilizce Öğretmenlerinin
kalıpsal ifadelerle ilgili farkındalık düzeylerini belirlemektir. Çalışmada nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubu Giresun ilinde ilkokullarda çalışan 30 İngilizce öğretmeninden
oluşmaktadır. Araştırma verileri Kalıpsal İfade Farkındalık Formu ile
toplanmıştır. Form demografik bilgiler, öz-değerlendirme ve kalıpsal ifade
farkındalığı olmak üzere üç ana bölümden oluşmaktadır. Demografik bilgiler
kısmında öğretmenler yaş, cinsiyet, öğretmenlik tecrübesi ve mezun oldukları
bölümleri içeren dört ayrı soruyu yanıtlamışlardır. Öz-değerlendirme bölümünde
katılımcılara kalıpsal ifadeler ile ilgili inançlarını belirlemek amacıyla altı
maddeden oluşan sorular yöneltilmiştir. Kalıpsal ifade farkındalığı bölümü
uygulama ve değerlendirme olarak iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Uygulama
soruları ile öğretmenlerin kalıpsal ifade konu alan bilgisini belirlemek amaçlanmış
ve sınıflandırma düzeyinde iki farklı soru hazırlanmıştır. Değerlendirme
aşamasında öğretmenlerin kalıpsal ifadeler açısından pedagojik yeterliliklerini
belirlemek amaçlanmış ve üç ayrı değerlendirme sorusu hazırlanmıştır. Elde
edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre
ilkokul İngilizce öğretmenlerinin kalıpsal ifade farkındalık düzeyleri düşük
bulunmuştur. Kadın ve erkek katılımcılar arasında önemli bir fark
belirlenemezken görev süresi ve yaş ile farkındalık düzeyinin ters orantılı olduğu
görülmüştür. Yaş ve görev süresi fazla olan öğretmenlerin genç ve meslekte yeni
olan katılımcılara göre kalıpsal ifade farkındalık düzeyi düşük bulunmuştur.
İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nden mezun olan katılımcılar, İngilizce
Öğretmenliği mezunlarına göre teoride daha fazla kalıpsal ifade bilgisine sahiptir
ancak uygulamada İngilizce Öğretmenliği mezunları daha başarılıdır. Ayrıca
İngilizce Öğretmenliği mezunları daha fazla gelişime açıktır. Araştırma
sonuçlarına göre ve İngilizce öğretim müfredatı kazanımları çerçevesinde
İngilizce öğretmenlerinin kalıpsal ifadeler konusunda desteklenmesi
önerilmektedir.
This study aims to determine formulaic expressions level of English
teachers working at primary schools. For this purpose, case study, one of the
qualitative research methods, was used in the study. The study group consists of
30 English teachers working at primary schools in Giresun. Data were collected
via Formulaic Language Awareness Form. The form consists of three parts which
are personal information, self-assessment and formulaic language awareness. In
personal information part, participants wrote information about themselves
including their age, gender, teaching experience and graduation department. In the
self-assessment section, six questions were asked to the participants in order to
determine their beliefs about formulaic expressions. Formulaic language
awareness part comprises of two different sections; practice and evaluation. In
practice chapter, it was aimed to determine the teachers' knowledge about
formulaic expressions and two different questions were prepared at the
classification level. In evaluation part, it was aimed to determine the pedagogical
competencies of teachers in terms of formulaic expressions and three different
questions were asked. Data were analyzed with descriptive analysis method. As a
result of the study, it was found that formulaic language level of primary school
English teachers is low. While there is no significant difference between female
and male teachers, it was identified that age and professional time are inversely
correlated with formulaic expressions awareness level. Formulaic expressions
awareness level of teachers who are older and have worked as a teacher for a long
time, was found to be lower than young and new ones. Participants graduated
from English Language and Literature Department know more theoretical
formulaic phrases than English Language Teaching Department graduates yet, in
practice graduates of English Language Teaching Department are more
successful. Also, they are more open to development. Based on the results of the
study and in the English curriculum framework, teachers need to be supported in
regards to formulaic expressions.