Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde romantik ilişkide kendini açma
düzeyi ile kıskançlık karşısında gösterilen iletişim tepkileri arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Romantik ilişkide kendini açma düzeyi ile kıskançlık karşısında
gösterilen iletişim tepkileri arasındaki ilişkinin cinsiyet, ilişki uzunluğu ve ilişki
deneyimine göre değişkenliğinin incelenmesi alt amaçları oluşturmaktadır.
Çalışma grubu 81’i erkek, 179’u kadın olmak üzere 260 kişiden oluşmaktadır.
Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Romantik İlişkide Kendini Açma
Düzeyi Ölçeği ve Kıskançlık Karşısında Gösterilen İletişim Tepkileri Ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25.00 paket programından
yararlanılmıştır.
Bulgulara göre, üniversite öğrencilerinin romantik ilişkide kendini açma düzeyleri
ile kıskançlıkta yapıcı iletişim tepkileri arasında olumlu ve anlamlı bir ilişki
vardır. Romantik ilişkide kendini açma düzeyleri toplam puanı ile yıkıcıkaçıngan iletişim tepkileri arasında olumsuz ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Romantik ilişkide kendini açma düzeyi toplam puanı ile kıskançlıkta rakip odaklı
iletişim tepkileri arasında anlamlı bir ilişki yoktur.
Romantik ilişkide kendini açma düzeyi toplam puanı cinsiyet, ilişki sayısı ve ilişki
süresine göre anlamlı bir değişiklik göstermemektedir. Kıskançlıkta gösterilen
yapıcı iletişim tepkilerinde cinsiyet ve ilişki sayısına göre anlamlı bir farklılık
bulunamamıştır. Yapıcı iletişim tepkilerinde, ilişki süresine göre anlamlı
farklılıklar olduğu görülmüştür. Yıkıcı- kaçıngan iletişim tepkilerinde cinsiyete,
ilişki sayısına ve ilişki süresine göre anlamlı bir farklılık yoktur. Rakip odaklı
iletişim tepkilerinin kadın öğrencilerde daha düşük olduğu görülmüştür. Rakip
odaklı iletişim tepkileri ilişki sayısına ve ilişki süresine göre anlamlı bir değişiklik
göstermemektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar literatür ışığında tartışılmış
ve sonraki çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
The purpose of this research is to examine the relationship between the level of
university students' self disclouse in romantic relationship with the
communication responses shown in the face of jealousy. Examining the variability
of the relationship between the level of self disclouse in a romantic relationship
and the communication responses shown in the face of jealousy according to
gender, relationship duration and relationship experience constitutes subobjectives.
The study group consists of 260 people, including 81 males and 179 females.
Personal Information Form, Self- Disclosure in Romantic Relationship Scale and
Communication Reactions Against Jealousy Scale were used to collect data. The
SPSS 25.00 package program was used in the analyze of the data.
According to the findings, there is a positive and significant correlation between
university students' levels of self- disclosure in romantic relationship and
constructive communication responses in jealousy. The overall score of selfdisclosure levels in romantic relationships with destructive- avoidant
communication reactions in jealousy are found to have a negative and significant
correlation. There is no significant relationship between the overall score of selfdisclosure in romantic relationships and rival- focused communication responses
in jealousy.
The overall score of the level of self- disclosure in romantic relationship does not
show a significant difference according to gender, number and duration of
relationship. According to gender and number of relationships, there is no
significant difference in the constructive communication response indicated in
jealousy. According to the duration of the relationship, there is significant
difference in constructive communication responses. There is no significant
difference in destructive- avoidant communication reactions according to gender,
number of relationships and duration of relationship. Female students have scored
lower on rival- focused communication responses in jealousy. Rival- focused
communication reactions do not show a significant change according to the
number of relationships and the duration of the relationship. The results obtained
from the research were discussed in the light of the literature and
recommendations were presented for subsequent studies.