Bu çalışma, 6. Sınıf Fen Bilimleri dersi dolaşım ve solunum sistemi konularının
günümüz öğrenme yaklaşımlarının yanında Beyin Temelli Öğrenme kuramı ile aktarılmasının
öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisini araştırmak amacı ile yapılmıştır. Araştırma
kapsamının evrenini Ordu ili Altınordu ilçesindeki 6. sınıf öğrencileri oluştururken;
araştırmanın örneklemini de Ordu ili Altınordu ilçesi bir devlet ortaokulu 6. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Dolaşım ve solunum sistemi konusunun öğrencilere aktarılması fen bilimleri
müfredatı doğrultusunda dört hafta olarak planlanmıştır. Araştırma kapsamına Ordu ili
Altınordu ilçesindeki bir devlet ortaokulunda akademik başarıları birbirine yakın iki 6. sınıf
seçilmiştir. Konuya başlamadan çalışma kapsamına alınan tüm öğrencilerin ön bilgilerini
öğrenmek için öğrencilere ön test (MEB’in beceri temelli testleri) yapılmıştır. Sınıflardan biri
kontrol ötekisi deney grubu diye tasarlanmıştır. Kontrol grubuna 2023-2024 eğitim-öğretim
ders yılı fen bilimleri müfredatı amaç ve kazanımları doğrultusunda konu aktarılmış olup bu
sınıf kontrol grubunu oluşturmuştur. Diğer sınıf ise deney grubunu oluşturmuştur. Deney
grubuna ise 2023-2024 eğitim-öğretim ders yılı fen bilimleri müfredatı amaç ve kazanımları
doğrultusunda konu aktarılmış olup konu bütünlüğü içerisinde farklı öğrenme kuramları ve
farklı öğrenme teknikleri kullanılarak konu öğrencilere aktarılmıştır. Dolaşım ve solunum
sistemi deney ve kontrol grubuna aktarıldıktan sonra tüm öğrencilere son test (MEB’in beceri
temelli testleri) uygulanmıştır. Çalışma kapsamında ön test-son test kontrollü grup deseni
uygulanmıştır. Yapılan testlerin sonuçlarını değerlendirmek ve bu sonuçların normal dağılım
sağlayıp sağlamadığını belirlemek için Shapiro-Wilk testi kullanılmıştır. Öğrencilere
uygulanan ön ve son test sonrasında elde edilen başarı puanı ortalamaları, grup içi ve gruplar
arası karşılaştırılmalarında SPSS programı kullanılarak Independent Sample T-Testi ile
karşılaştırılmış ve testin anlamlılık düzeyi .01 güven düzeyi olarak belirlenmiştir. Bu
çalışmada deneysel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
This study was conducted to investigate the effects of transferring the circulatory and
respiratory system topics of the 6th grade Science course with the Brain-Based Learning
theory in addition to today's learning approaches on the academic success of the students. The
population of the research consists of 6th grade students in Altınordu district of Ordu province;
The sample of the study consists of 6th grade students of a public secondary school in
Altınordu district of Ordu province. Teaching the circulatory and respiratory system to students
is planned for four weeks in line with the science curriculum. Two 6th grade students with
similar academic achievements at a public secondary school in Altınordu district of Ordu were
selected for the scope of the research. Before starting the subject, a pre-test (skill-based tests
of the Ministry of National Education) was given to the students in order to learn the
preliminary knowledge of all students included in the study. One of the classes was designed
as a control group and the other as an experimental group. The subject was transferred to the
control group in line with the aims and achievements of the science curriculum of the 2023-
2024 academic year and this class constituted the control group. The other class formed the
experimental group. The subject was conveyed to the experimental group in line with the aims
and achievements of the science curriculum of the 2023-2024 academic year, and the subject
was conveyed to the students by using different learning theories and different learning
techniques within the integrity of the subject. After the circulatory and respiratory systems
were transferred to the experimental and control groups, the post-test (skill-based tests of the
Ministry of Education) was applied to all students. Within the scope of the study, a pretestposttest
controlled group design was applied. The Shapiro-Wilk test was used to evaluate the
results of the tests and to determine whether these results were normally distributed. The
average achievement scores obtained after the pre- and post-test applied to the students were
compared with the Independent Sample T-Test using the SPSS program for intra-group and
inter-group comparisons, and the significance level of the test was determined as .01
confidence level. In this study, the semi-experimental research method, one of the
experimental research methods, was used.