DSpace Repository

Hacı Hulûsî Baba’ya Göre Dinî Tecrübe

Show simple item record

dc.contributor.advisor Prof. Dr. Kuvancı, Cenan
dc.contributor.author Onmuş, Seyfullah
dc.date.accessioned 2025-01-02T07:04:33Z
dc.date.available 2025-01-02T07:04:33Z
dc.date.issued 2024
dc.date.submitted 2024
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5576
dc.description.abstract Hacı Hulûsî Baba, yirminci yüzyılın başlarında yaşamış şair bir din bilginidir. Hacı Hulûsî Baba`ya göre, dinin hem zahirî hem de batınî boyutları bulunmaktadır. O dinin batınî boyutuna önem ve öncelik vermiş ve içsel olarak deneyimlediğimiz gerçeklerin hakikate erişmede dikkate alınması gerektiğini önermiştir. Onun tâbiriyle hayat-ı câvid`eye (yani, sonsuza odaklı bir hayata) erişmek için, derûnî dinî tecrübeler önemlidir. O, Allah ile kurulan bağı “aşk” tecrübesi üzerinden anlamlandırmaktadır. Onun perspektifinde, aşksızlık bir gaflet, aşksız her gönül bir virâne ve Allah`a giden yoldan sapmak eşkiyalıktır. O, merkezinde aşk`ın ve züht`ün bulunduğu bir dinî hayatı savunur; idealize ettiği dindar için “rind” kelimesini kullanır. Hacı Hulûsî Baba ferdî hayatın merkezine takvâyı ve ahlâkı koymayı tavsiye eder. Burada, aklî buluşları göz ardı etmeden irfanî erişlerin hakkını vermek önem arz etmektedir. Onun bakış açısından yapılması gereken şeyin, akıl ile kalbi birleştiren bir orta yol bulabilmek olduğu söylenebilir. Bu birleşim gerçekleştiğinde hakikî anlamda bir deneyim gerçekleşebilmektedir. en_US
dc.description.abstract Hacı Hulûsî Baba was a poet a religious scholar who lived in the early twentieth century. According to Hacı Hulûsî Baba, religion has both external and internal dimensions. He gave importance and priority to the internal dimension of religion and suggested that the realities we experience internally should be taken into account in reaching the truth. In his words, inward religious experiences are important in order to reach hayat-ı javid (i.e. a life focused on eternity). He interprets the bond established with Allah through the experience of “love.” In his perspective, lovelessness is heedlessness, every heart without love is a ruin, and straying from the path leading to Allah is banditry. He advocates a religious life centered on love and asceticism; he uses the word “rind” for the religious person he idealizes. Hacı Hulûsî Baba recommends placing piety and morality at the center of individual life. Here, it is important to give due credit to the intellectual achievements without ignoring the intellectual discoveries. From his point of view, it can be said that what needs to be done is to find a middle way that unites the mind and the heart. When this union is achieved, a true experience can take place. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject İslam Felsefesi, Hacı Hulûsî Baba, Dinî tecrübe, Aşk, Rint en_US
dc.subject Islamic Philosophy, Hacı Hulûsî Baba, Religious Experience, Love, Rint en_US
dc.title Hacı Hulûsî Baba’ya Göre Dinî Tecrübe en_US
dc.title.alternative Religious Experience According to Hacı Hulûsî Baba en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US
dc.contributor.department Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.contributor.authorID 0000-0002-1175-7071 en_US
dc.contributor.authorID 0009-0009-9296-3050 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account