Dünya nüfusunun % 15’ini bir engeli olan bireyler oluşturmaktadır. Son zamanlarda
ekonomide yaşanan krizlerle sağlıksız beslenmelerin, sanayileşmeye dayalı üretime
geçişle de iş kazalarının ve sel, deprem gibi doğal afetlerin giderek artması bu oranı
daha da yukarılara çıkarmaktadır. Bu nedenle toplumsal yaşamın her alanında birçok
problemlerle karşılaşan çok sayıda engelli birey bulunmaktadır. Başta toplumun onlara
karşı olumsuz bakış açıları olmak üzere, istihdam ve eğitim gibi pek çok alanda
karşılaştıkları sorunlarla mücadele etmek durumunda kalmaktadır. Bu çerçevede bu
çalışmada, Ordu’da engelli bireylerin deneyimlerinden yola çıkılarak toplumdaki engelli
algısı, engellilerin istihdam ve eğitim durumları ile bu alanlardaki politikalar
incelenmiştir. Ayrıca istihdamda eğitimin nasıl bir rol oynadığı da ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Nitel yöntemin kullanıldığı araştırmada, katılımcılar, amaçlı ve kartopu
örnekleme ile belirlenmiştir. Bu kapsamda Ordu’da yer alan engelli dernekleri ve sosyal
medya aracılığı ile 21 engelli bireye ve 2 dernek başkanına yarı yapılandırılmış görüşme
formu uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara bakıldığında, toplumda engellilere yönelik
olumsuz tanımlamaların ve bakış açılarının hâkim olduğu görülmüştür. Ayrıca
engellilerin istihdama katılım durumları incelendiğinde de benzer sonuçlara ulaşılmıştır.
Araştırma sonuçlarından yola çıkılarak, engellilerin olumsuz yaklaşımlar nedeni ile
çeşitli sorunlarla karşılaştıklarını ve istihdam dışına itildiklerini söylemek mümkündür.
Diğer yandan araştırmada engellilerin eğitim ve meslek edinimleri de incelenmiştir.
Sonuç olarak da engellilerin eğitime büyük önem verdikleri fakat bu konuda da çeşitli
problemlerle karşılaştıkları tespit edilmiştir. Özellikle engellilerin istihdamında,
eğitimin nasıl bir rol oynadığı incelendiğinde, iş bulmayı kolaylaştırdığı, performansı
arttırdığı, bireyin kendine olan özgüvenini geliştirdiği, devlet kurumlarına atanabilme
imkânı yarattığı ve yaşam koşullarını yükselttiği görülse de ancak bu alanda
politikaların yetersiz kaldığı veya uygulamaya yansımalarında sorunlar olduğu
belirlenmiştir. Böylece bu çalışma ile engellilere yönelik sosyal, ekonomik ve kültürel
yetersizliklerin varlığı ortaya konulmuş ve bu alanda gerekli çözüm önerileri üretilmesi
gerektiği görülmüştür. Eğitim ve istihdama gerekli önemin verilmesi, engelli bireylerin
kendilerini geliştirmelerine ve onların toplumsal alana daha fazla dahil olmalarına katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
15% of the world's population are consists people with a disability. The recent increase
in unhealthy foods due to the economic crises, work accidents with the transition to
production due to industrialization, and the increasing in natural disasters such as floods
and earthquakes increase this rate even higher. For this reason, there are many disabled
people who face many problems in all areas of social life. They have to struggle with
the problems they face in many areas such as employment and education, especially the
negative approach of the society towards them. In this context and in this study, the
perception of disabled people in the society, employment and education status of
disabled people and policies in these areas were examined based on the experiences of
disabled people in Ordu. In addition it has also been tried to reveal how education plays
a role in employment in this study. In the research, where was the qualitative method
used, the participants were determined by purposeful and snowball sampling. In this
study, semi structured interview form is conducted with 21 disabled people and 2
president of disability associations in Ordu and social media. According to the analysis
of the field study and interviews, it was seen that negative definitions and perspectives
for people with disabilities dominate in the society. In addition, similar results were
reached when the employment participation status of the disabled people were
examined. Based on the results of the research, it is possible to say that people with
disabilities face various problems due to negative approaches and they are excluded
from employment. On the other hand, the education and getting a profession of the
disabled people were also examined in the research. As a result, it has been determined
that the disabled give a great importance to education, but they also face various
problems on this subject. When examining the role of education, especially in the
employment of the disabled people, it is seen that it makes it easier to find a job,
increases the performance, improves the self confidence of the disabled people, creates
the opportunity to be appointed to state institutions and raises the living conditions, but
it has been determined that the policies in this area are insufficient or there are problems
in their reflection on practice. Thus, with this study, the existence of social, economic
and cultural inability for the disabled people obtained rand it has been seen that
necessary solutions could be produced in this subject. It is thought that giving the
necessary importance to education and employment will contribute to the improve of
people with disabilities and their greater inclusion in the social sphere.