dc.contributor.advisor |
İyibilgin, Orhan |
|
dc.contributor.author |
Dinlek, Şükrü |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-11T08:19:02Z |
|
dc.date.available |
2022-08-11T08:19:02Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.date.submitted |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/493 |
|
dc.description.abstract |
Ankebût, Ahzâb ve Sâffât sûrelerindeki kırâat farklılıklarının ve tefsire etkilerinin araştırıldığı bu çalışma giriş, iki bölüm ve sonuç kısımlarından oluşmaktadır.
Giriş kısmında araştırmanın konusu, amacı ve metodu hakkında bilgiler verilmiştir.
Çalışmanın birinci bölümünde kırâat kavramının anlamı, kırâat tarihi ve kırâat imamları üzerinde durulmuştur.
İkinci bölümde ise çalışılan sûrelerin içeriği, özellikleri ve ihtivâ ettiği konular anlatıldıktan sonra sûrelerde mevcut olan kırâat farklılıklarına değinilmiş ve ardından da tefsire etkileri incelenmiştir.
Kırâat farklılıklarını bilmek âyetlerden kastadilen asıl mananın ne olduğunun bilinmesi açısından önem arzetmektedir. Bu sebeple çalışmada amaç mezkûr sûrelerdeki kırâat farklılıklarını tespit etmek ve ardından tespit edilen kırâat faklılıklarının tefsire etkilerini ortaya koymaktır.
Sonuç kısmında ise çalışılan sûrelerde mevcut olan kırâat farklılıklarının tefsire etkilerinin olduğu belirlenmiştir. “Hayır, sen (onların haline) şaştın onlar ise alay ediyorlar.” âyetinde failin Allah olamayacağı düşüncesiyle عجَِبْتُ kırâati
dayanak gösterilerek müfessirlerce bu âyetin ilgili kısmı tevil edilebilmiştir. Zira
taaccubiyet insanın bilmediği bir şey karşısında takındığı bir tavır olması
nedeniyle Allah için uygun bir sıfat değildir., |
en_US |
dc.description.abstract |
This study has got three parts which are introdaction, two chapters and conclusion.
İn the introdaction part the information was given by the researcher about the topic, purpose end method of this research.
İn the first cahpter was explaned that what is the meanin of the term of the “Kıraât and who are the liders of the kıraât by the researcher. After that was given information about history Kıraât.
İn the second part of this research was given information about the surahs by the researcher. So where the name of surahs came from? Which topics this surahs has got? What is the different recitation of this surahs and What is the effects of commentery of ayah?
To know of that the different recitation of the Holly Quran is realy important for realizing that what is the real meaning of the Quran. Therfore, our target in this research is designate of variety. After that we are going to determine that what is the interpretation effects of this variety to the commentery of the verse.
İn the conclusion is given result of this research. So the defferent recitation has effected to the commentery of the verses. This result is seen in this exemple. So Allah tells us in the Holly Quran that: “No, you had wonder their status but they had regement that.” İn this sentences the perpetrati is God. Olso the senctences is given us information about the pertetrati. According to this sentences the perpetrati is wondering. İf peoples don’t have any information about the something it can be suprise for them. Therefore wondering is out of place for God and it is just for people. Becouse Allah knows everything. For this reason interpreter have changed their comments and have said that: the perpetrati is not Allah but it is Prophed Muhammed. Their avidence is the recitation of عجَِبْتُ . |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Commentery, Different Recitation, Ankabût, Ahzâb, Sâffât.,Tefsir, Kıraât Farklılığı, Ankebût, Ahzâb, Sâffât. |
en_US |
dc.title |
ANKEBÛT, AHZÂB VE SÂFFÂT SÛRELERİNDEKİ KIRÂAT FARKLILIKLARI VE TEFSİRE ETKİLERİ |
en_US |
dc.title.alternative |
THE DİFFERENT RECİTATİON OF SURAH ANKABÛT, AHZÂB, SÂFFÂT AND THE EFFECT OF COMMENTERY’S THİS SURAHS |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |