Dört temel dil becerisinden biri olan dinleme becerisi insanlar arasındaki iletişimin ön
koşuludur. İnformal şekilde aile ve çevre vasıtasıyla gelişmeye başlayan bu beceri, formal
eğitimle biçimlendirilip geliştirilebilir. Dinleme becerisinin geliştirilmesi için uygulanacak
yöntem ve tekniklerden biri de eğitsel oyun yöntemidir.
Bu çalışmada eğitsel oyun temelli dinleme etkinliklerinin, ilkokul dördüncü sınıf
öğrencilerinin dinlediğini anlama başarısı üzerindeki etkisini belirlemek amaçlanmıştır.
Çalışmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Ordu İli Gölköy
İlçesindeki bir ilkokulda, 4 farklı şubede öğrenim gören 97 kişilik 4. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Deney ve kontrol gruplarının belirlenmesinde, farklı şubelerde öğrenim gören
97 öğrenciye ön test uygulanmıştır. Ön test sonuçlarına göre denk iki sınıftan şans yoluyla
seçilen bir sınıf kontrol grubu bir sınıf da deney grubu olacak şekilde belirlenmiştir.
Çalışmada, öğrencilerden veri toplamak amacıyla Bulut (2013) tarafından geliştirilen
Dinlediğini Anlama Testi (DAT) kullanılmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel
yöntemin kullanıldığı bu araştırmada, ön testin ardından deney grubundaki öğrencilere, her
hafta bir ders saati olacak şekilde 9 ders saati boyunca eğitsel oyun temelli dinleme eğitimi
verilmiştir. Kontrol grubundaki öğrenciler ise derslere öğretim programına uygun olarak
devam etmişlerdir. Deneysel çalışmaların ardından gruplara son test uygulanmış, deney ve
kontrol grupları arasındaki dinlediğini anlama başarı düzeyleri arasında anlamlı fark olup
olmadığı incelenmiştir. Verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre deney-kontrol
grubunun dinlediğini anlama başarı düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır ancak
deney grubunun ön test ve son test sonuçları arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit
edilmiştir.
Listening skill is one of the four basic language skills and it is the prerequisite of the
communication between humans. This skill starting to improve informally in family and
environment can be improved and shaped with formal education. One of the methods and
techniques to be used in improving listening skill is educational game method.
This study aims to determine the effects of educational game based listening
comprehension activities on the listening comprehension success of fourth grade elementary
school students. The population of the study consists of 97 4th grade students studying in 4
different branches of an elementary school located in Gölköy County of Ordu Province in the
second semester of 2018-2019 academic year. Pretest was applied to 97 students studying in
different branches for determining experiment and control groups. According to pretest
results, control and experiment groups were randomly selected from two equivalent classes. In
this study, Listening Comprehension Test (DAT) developed by Bulut (2013) was employed as
data gathering method. Pretest-posttest design quasi-experimental method with control group
was used in the study and students in the experiment group received educational game based
listening training for one course hour each week, 9 hours in total, after the preliminary tests.
Students in the control group continued their education with the lessons in the curriculum.
After the experimental studies, posttest was applied to the groups to find out whether there
was a significant difference between their listening comprehension levels. According to the
findings of the data analysis, there was not a significant difference between experiment and
control groups in listening comprehension success levels; however, a significant difference
was found in the pretest and posttest results of the experiment group.