Bilimkurgu filmleri teknik yenilikleri hayal gücüyle birleştirerek her
dönemde insanları etkilemektedir. Türün barındırdığı görsel zenginlik ve karakter
çeşitliliği etki gücünü artırmaktadır. Türde cinsiyet vurgulamalarıyla yapılan insan
ve insan dışı karakter sunumları ön plana çıkmaktadır. Kadın karakterlerin 2000
sonrasında tür içinde arttığı ve güçlü-zayıf, etken-edilgen rollerinin değiştiği
görülmektedir. Etki, sunum ve çeşitlilikleri dolayısıyla bilimkurgu filmlerindeki
kadın karakterlerin incelenmesi ve temsillerinin belirlenmesi önem arzetmektedir.
Tez çalışmasındaki kadın temsilleri; bilimkurgu sinemasının çılgın bilim
adamı, distopya, uzay operası, yaratık saldırısı, süper insan, sanal gerçeklik, yapay
zeka, robot ve aksiyon gibi alt tür ve temalarından hareketle oluşturulmuştur.
Distopik Kadın, Bilim Kadını, Uzay Kadını, Yabancı Kadın, Süper Kadın, Sanal
Kadın, Robot Kadın ve Güçlü Kadın olarak 8 başlık altında sınıflandırılan kadın
karakterler; kapsayıcılık ve bütünlük sağlamak için türün doğuşundan günümüze
kadar (1902-2019) tespit edilen filmler doğrultusunda analiz edilmiştir.
Bilimkurgu filmlerinde kadının; bedeninin nesneleştirilip sömürülmesi ve
varlığının ihlal, inkar ve istismar edilmesiyle, feminizm, materyalizm, kapitalizm
militarizm, terörizm ve emperyalizm gibi Batı kaynaklı ideoloji, düzen, sistem ve
politikaların işlerlik kazanmasının aracı haline getirilmesi söz konusu olmaktadır.
Kadınların nesneleştirilmeden, sömürülmeden ve fetişleştirilmeden güçlü, cesur,
arabulucu, anaç ve koruyucu yönleriyle olumlu ve manevi şekilde yansıtılmaları
ise, tür içindeki ve diğer tür filmlerindeki kadın karakterlerin de olumlu ve manevi
yönde dönüşümlerine katkı sağlamaktadır.
Çalışmada 8 başlıkta gruplandırılan kadın karakterler insan-insan dışı,
olumlu-olumsuz ve iyi-kötü gibi temsil ve sunumlarına göre belirlenmiştir. Bu
doğrultuda bilimkurgu sinemasındaki kadın karakterler, nesneleştirilmeden
canlandırılan iyi, olumlu, gerçekçi, arabulucu, koruyucu, güçlü ve anaç rol ve
tasvirlerle şekillenen manevi temsilleri ölçüt alınarak incelenmeye çalışılmıştır.,
Sci-fi films every time impress people by combining technical innovation
with imagination.The visual richness and diversity of character of the species
increase its potency. Human and non-human character presentations with gender
accentations come to the forefront. It is seen that female characters increased in
the genre after 2000 and their roles of strong-weak and active-passive changed.
Due to their impact, presentation and diversity, it is important to examine and
identify the female characters in the sci-fi films.
Women's representations in the thesis; The science fiction cinema mad
scientist, dystopia, space opera, alien invasion, super human, virtual reality,
artificial intelligence, robot and action, such as sub-genre was created based on
the themes and themes. Female characters classified as Dystopic Woman, Science
Woman, Space Woman, Foreign Woman, Super Woman, Virtual Woman, Robot
Woman and Strong Woman; In order to ensure inclusiveness and integrity, they
were analyzed in accordance with the films determined from the genre to the
present day (1902-2019).
Women in science fiction films; the objectification and exploitation of the
body and the violation, denial and exploitation of its existence make it possible to
make Western ideologies, orders, systems and policies such as feminism,
materialism, capitalism, militarism, terrorism and imperialism work. The positive,
spiritual and reflective aspects of women without being objectified, exploited and
fetishized with their strong, courageous, mediator, rootstock and protective
aspects also contribute to the positive and spiritual transformation of the female
characters in the genre and other genre films.
In this study, female characters grouped under 8 titles were determined
according to their representations and presentations such as human-non-human,
positive-negative and good-bad. In this direction, the female characters in sci-fi
cinema were tried to be examined by taking into consideration the spiritual
representations shaped by good, positive, realistic, mediator, protective, strong
and maternal roles and presentations that were portrayed without objectification.