Çizgi roman geçmişten günümüze kadar yıllar içerisinde çizgilerin,
betimlemelerin, görsellerin ve çizgi roman karelerindeki anlatımların uğradığı
değişikliklere uğramıştır. Anlatımdaki bu değişiklikler temel alındığında, özellikle
2000 yılından sonra, çizgi romanda grafik dil bakımından değişimler dikkat
çekmektedir. Bu nedenle, 2000’den sonra Türkiye’deki çizgi romanların kapak ve
iç sayfaları grafik dili açısından değerlendirilerek araştırılması amaçlanmıştır. Bu
amaçla, Seyfettin Efendi, Karabasan, Ece, Kasap, Büyüklere Masallar, Karabala,
Piri Reis, Noesis, Klan, Son Osmanlı Yandım Ali, Uzak Şehir, Emanet Şehir, Puslu
Kıtalar Atlası ve Şehzade Yangını gibi eserler incelenmiş olup bu eserlerin
dönemine ait yansımaları ve değişiklikleri anlamlandırılmaya çalışırken paneller
arası geçişler, karakterlere ait semboller, renk ve dijital renk ayrımları, çizgi
romanlara ait tipografiler,şekiller, çizgiler, biçimler, dokular, yatay ya da dikey
ölçüler ve yatay ve dikey yön algısı üzerinde durulmuştur. Tez içerisindeki
örneklere bakıldığında 2000’den sonra çeşitlilik söz konusudur. Araştırılan bu tezin
sonucunda 2000 yılından sonra en az 2 sayı çıkan dergilerde, fasiküllerde, karma
çalışmaların olduğu eserlerde veya fanzinlerde ciddi anlamda bir dil farklılaşması
göze çarpmaktadır.,
From the past to the present, comics have undergone changes in lines,
descriptions, visuals and narratives in comics frames. On the basis of these changes
in narration, especially after 2000, changes in the graphic language in the comics
are noteworthy. Therefore, after 2000 cover and inside pages of comics in Turkey
it aimed to investigate evaluated in terms of graphic language. For this purpose,
works such as Abdülcanbaz, Seyfettin Efendi, Karabasan, Ece, Kasap, Büyüklere
Masallar, Karabala, Piri Reis, Noesis, Klan, Son Osmanlı Yandım Ali, Uzak Şehir,
Emanet Şehir, Puslu Kıtalar Atlası and Şehzade Yangını were examined and
reflections of these works and transitions between panels while trying to make sense
of changes, symbols of characters, color and digital separations, typographies of
comics, shapes, lines, forms, textures, horizontal or vertical dimensions, and
horizontal and vertical direction perception. Looking at the examples in the thesis,
there is diversity after 2000. As a result of this research, there is a significant
language differentiation in journals, fascicles, mixed works or fanzines, which have
at least 2 issues since 2000.