Ülkemizde özne ile ilgili olarak Türkoloji sahasında yayınlanmış kitap,
makale, araştırma, inceleme ve yüksek lisans ile doktora tez çalışmaları istenilen
sayıda ve nitelikte değildir. Nazan Bekiroğlu’nun “Nar Ağacı” romanından
hareketle romanı oluşturan cümlelerde özneyi incelemeyi, özelliklerini ve
çeşitlerini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada yazarın hayatına, edebî
kişiliğine, eserlerine ve romanın özetine yer verilmiştir. Türkiye Türkçesinde özne
kavramına, özne ile ilgili ortak görüşlere, öznenin özelliklerine, özne türlerine,
özneyi oluşturan kelime gruplarına yer verildikten sonra romanda özneyi oluşturan
kelime grupları tespit edilerek 9 ana başlıkta gruplandırılmıştır. Bu ana başlıklar ise
kendi içinde tekrar alt başlıklar hâlinde sınıflandırılmıştır. Sonuç ve değerlendirme
bölümünde ise romanda yer alan kelime grupları içerisindeki öznelerin sayıları
belirlenerek hangi kelime gruplarında ve ne sıklıkta kullanıldıkları belirlendi ve bir
tablo ile gösterildi. Özneyi oluşturan kelime gruplarından yeni ve farklı yapıda
görülenler tespit edilip değerlendirildi. Buradan hareketle farklı yapılarda özneyi
oluşturan kelime gruplarına rastlanması, Türkiye Türkçesinin anlatım ve ifade
yönünden zengin bir dil olduğunu ortaya koyması açısından önemlidir.
In our country, studies like book, essay, research, examination, master and
PhD thesis on subject in Turcology field are not in desired number and quality. In
this study, which aims to examine subject in sentences composing a novel by
depending on Nazan Bekiroğlu’s "Nar Ağacı", the author’s life, literary identity,
works and summary of the book were touched on. After subject concept in Turkish,
common views about subject, qualities of the subject, kinds of subject and word
groups forming a subject were presented, word groups creating subject in the novel
were defined and categorized in 9 main topics. These main topics were classified in
sub-headings. In the conclusion and evaluation section, the number of subjects in
the word groups in the novel were identified and in which word groups and how
often they are used were determined, which were presented in a table. Word groups
forming the subject which were thought to be in new and different structures, were
identified and evaluated. From this point of view, coming across with word groups
forming subjects in different structures is important, because it proves that Turkish
is a rich language in terms of expression and statement.,