Batı edebiyatında Beat kuşağı, fanzinler, pikarolarla hareketlenen edebiyat,
bunların devamı niteliğinde olan yeraltı edebiyatıyla hareketini tamamlamıştır.
Tanzimat dönemiyle birlikte artık yüzünü tamamen Batı‟ya dönen Türk edebiyatı,
Batı‟da olan bu hareketlenmelere kayıtsız kalamamıştır. Türk edebiyatı var
oluşunun her döneminde yaşanılan ortamın zihniyetinden etkilenmiştir. Bu
etkilenmeler edebi metinlerde mutlaka karşılığını bulmuştur. Romanların kişi,
zaman, mekân ve olay unsurlarını barındırması bu etkilenmenin en üst seviyede
tutulmasını sağlamıştır.
Yeraltı edebiyatı, Türk edebiyatında 1980‟lerden sonra ciddi anlamda
konuşulan ve tartışılan bir edebiyat olmuştur. 1980 sonrası yaşanan hadiseler,
toplumsal ve siyasi değişim öncelikle kişiler üzerinde tesirini bırakmış, sonrasında
da eserlere yansımıştır. Özellikle içinde „karşı çıkış‟ı barındırması onu ana akım
edebiyattan ayırmıştır. Konu bakımından incelendiğinde uyuşturucu, yalnızlık,
sado-mazo ilişkiler, şiddet, cinsellik, kötülük, karşı çıkış, ahlak kurallarını yok
sayma, aidiyetsizlik hissi, yaşamla uzlaşamama, ölümü idealize etme gibi
kavramlarla, dili kullanış biçimindeki açıklık yeraltı edebiyatını ana akım
edebiyatından ayırmıştır.
Hazırlamış olduğum çalışmada Hakan GÜNDAY‟ın yazmış olduğu,
Zargana, Kinyas ve Kayra, Piç, Malafa, Azil, Ziyan, Az, Daha adlı romanlarda
yeraltı edebiyatı özellikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Yeraltı edebiyatı
özellikleri çalışmada tanıtılmış olup incelenen romanlarda ayırt edici yönleriyle
ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.
,In the Western literature, the Beat generation, fanzines, and the
literature, which were driven by picaroques, completed the movement with the
continuation of the underground literature. With the Tanzimat period, Turkish
literature, whose face was completely turned to the West, could not remain
indifferent to these movements in the West. Turkish literature has been influenced
by the mentality of the environment in every period of its existence. These
influences have been met in literary texts. The fact that novels occupied people,
time, place and event elements made this influence at the highest level.
Underground literature is a literature that has been talked and discussed
in Turkish literature after 1980s. After the events of 1980, social and political
change have firstly affected the people and then reflected on the works. In
particular, its opposition in it has separeted it from main current literature. When
examined in terms of subject, drugs, loneliness, sado-mazo relations, violence,
sexuality, evil, opposition, ignoring moral rules, feelings of non-compliance, not
being able to compromise with life, idealization of death, openness in the use of
language separates the underground literature from current literature.
In my study, it was tried to determine the features of underground
literature written by Hakan GÜNDAY in the novels of Zargana, Kinyas and
Kayra, Bast, Malafa, Azil, Ziyan, Az, Daha. The characteristics of underground
literature were introduced in the study and it was tried to be revealed with the
distinctive aspects of the novels.