içinde yaşadığımız çağda ülkeler arasındaki sınırlar soyutlaşmış, ticaret
kavramı uluslararası bir form kazanmıştır. Günümüz medyası uluslararası
formlarda meydana gelen değişimlerden oldukça fazla etkilenmiştir. Bu yeni
formda televizyon öğretme ve haberleşme işlevini eğlendirme işlevine bırakmış,
yeni eğlence anlayışı olan popüler kültür ürünleri ile hayatımızın her noktasında
kendisini göstermeye başlamıştır.
Günümüzde kapitalizm toplumun en küçük öğesi olan çekirdek aileleri
dahi etkisi altına almıştır. Çeşitli amaçlara hizmet eden ideolojiler kitle iletişim
araçları aracılığıyla bireylerin özel hayatlarına kadar müdahil olabilmektedir. Bu
amaçlar kimi zaman ideolojik kimi zaman ise ekonomik özellik sergilemektedir.
Televizyon sektörünün vazgeçilmez formatlarından biri olan yarışma
programları küresel arenada en çok karşımıza çıkan format biçimlerinden birisidir.
Özellikle 21. Yüzyılın ilk çeyreğinde sınır ötesi ülkelerde geliştirilen bazı yarışma
programları, onlarca ülkede aynı formatla yayınlanmaktadır. Bu formattaki
yarışma programları, küreselleşmenin televizyon izleyicileri üzerinde yarattığı
etkileri tespit edebilmek, küresel oluşumların topluma hangi amaçla ulaştıklarını
belirleyebilmek, toplumun küresel formatlı televizyon programlarını hangi
amaçla tercih ettiğini öğrenebilmek için önemli örneklerden biridir.
Özellikle İngiltere ve Amerika temelli bu yarışma programlarının,
toplumun tüketim alışkanlıklarını ve ahlaki değerlerini derinden etkilediği
düşünülmektedir. Çalışmada ilk olarak küreselleşme kavramı araştırılmış,
küreselleşmenin hayatımıza kattığı kavramların televizyon sektörü ile bağlantısı
ortaya konulmuştur. Ardından Türkiye ekranlarında yayınlanan sekiz farklı
küresel yarışma programı, kapitalizm ve küreselleşme ekseninde ele alınarak
küreselleşmenin televizyon ve toplum üzerindeki etkileri gözler önüne serilmiştir.,
In the age we live in, the borders between countries have become abstract
and it has gained an international form. Today‟s media has been affected pretty
much by changes in international forms. In this new form, television has left its
education and communication functions to the entertainment function and new
sense of fun has started to show itself in every part of olur lives with popular
culture products.
Nowadays, capitalism has even taken hold of elementary family which is
the least element of our society. The ideologies which serve various purposes can
enter person‟s bedrooms via mass media. These purposes sometimes show
economic property.
Quiz shows,which are the essential formats of television industry, are one
of the most popular format in global arena. Especially in the first quarter of 21 st
century, some quiz shows which have been developed in cross-border countries
have been broadcasted in the same format in tens of countries. These types of quiz
shows are one of the most important examples to determine the effects of
globalization on tv audience, to designate with which aim global formations reach
to the society and to learn with which aim society prefers tv programs with global
format.
It is thought that especially England and America based quiz shows affect
society‟s consumption habits and moral values. In the study,; firstly, globalization
term has been studied and it has been revealed the link between television
industry and globalization‟s new terms. Subsequently, eight different global quiz
shows broadcasted in Turkey have been analyzed in the line of globalization, then
the effects of globalization on televion and society have been revelaed.