dc.contributor.advisor |
Prof. Dr. Taş, Erol |
|
dc.contributor.author |
Tepe, Banu |
|
dc.date.accessioned |
2023-12-24T10:29:38Z |
|
dc.date.available |
2023-12-24T10:29:38Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.date.submitted |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3962 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışmanın temel amacı STEM ve STEM+Drama öğretim yaklaşımlarının
okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerine ve çevreye karşı
tutumlarına olan etkisini araştırmaktır. Nicel ve nitel yaklaşımların bir arada
kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden iç içe karma desen bu çalışmada
araştırma yöntemi olarak benimsenmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın nicel
boyutu ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel boyutunda durum
çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Giresun il merkezinde bulunan bir
bağımsız anaokuluna devam eden 6 yaşında toplam 64 çocuktan (21 kontrol, 21 deney
1 ve 22 deney 2 grubu) oluşmaktadır. Çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde, kontrol grubuna programa dayalı eğitim etkinlikleri, deney 1 grubuna
STEM temelli çevre eğitimi etkinlikleri, deney 2 grubuna STEM+Drama çevre eğitimi
etkinlikleri 12 hafta boyunca uygulanmıştır.
Çalışmada nicel verileri toplamak amacıyla “Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği”
ve “Çocuklar için Çevre Ölçeği” ön test ve son test olarak katılımcılara uygulanmıştır.
Nitel veriler ise etkinlik süreci gözlem formu, çocuk görüşme formu ve tasarım
çizimleri ile elde edilmiştir. Nicel veri toplama araçları uygulandıktan sonra elde
edilen veriler SPSS 24 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nicel verilerin
analizinde parametrik testlerden ilişkili örneklemler t testi ve ANOVA testi;
parametrik olmayan testlerden Kruskall Wallis, Man Whitney U ve Wilcoxon işaretli
sıralar testleri kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel ve içerik analizi
uygulanmıştır.
Araştırmadan elde edilen nicel sonuçlara göre; çocukların bilimsel süreç
becerilerinde gruplar arasında deney 2 grubu lehine anlamlı bir farklılık oluşmuştur.
Bunun yanında çevreye karşı tutum puanlarında kontrol grubu ve deney grupları
arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bu farklılığın, STEM ve STEM+Drama
uygulamalarının gerçekleştirildiği deney grupları lehine anlamlı olduğu tespit
edilmiştir. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre, STEM ve STEM+Drama çevre eğitimi
etkinliklerinin deney 1 ve deney 2 grubu çocuklarının bilimsel süreç becerileri ve
çevreye karşı tutumlarına çok yönlü katkı sağladığı belirlenmiştir |
en_US |
dc.description.abstract |
The main purpose of this study is to investigate the effectiveness of STEM and
STEM+Drama teaching approaches on preschool children's scientific process skills
and attitudes towards the environment. Embedded mixed design was adopted as a
research method in this study, which is one of the mixed research methods in which
quantitative and qualitative approaches are used together. For this purpose, the
quantitative dimension of the study was a quasi-experimental design with pretestposttest control group, and a case study was used in the qualitative dimension. The
sample of the study consists of 64 children (21 control, 21 experimental 1 and 22
experimental 2 groups) at the age of 6 who attend an independent kindergarten in
Giresun city center. In the spring term of the 2021-2022 academic year, program-based
educational activities were applied to the control group, STEM-based environmental
education activities to the experimental 1 group, and STEM+Drama environmental
education activities to the experimental 2 group for 12 weeks.
In the study, "Scientific Process Skills Scale" and "Environment Scale for
Children" were applied to the participants as pre-test and post-test in order to collect
quantitative data. Qualitative data, on the other hand, were obtained with the activity
process observation form, child interview form, and design drawings. After applying
the quantitative data collection tools, the data obtained were analyzed using the SPSS
24 statistical program. In the analysis of quantitative data, dependent samples t test
and ANOVA test from parametric tests; Kruskall Wallis, Man Whitney U and
Wilcoxon signed-rank tests, which are non-parametric tests, were used. In the analysis
of qualitative data, descriptive and content analysis were applied.
According to the quantitative results obtained from the research; there was a
significant difference between the groups in favor of the experimental 2 group in the
scientific process skills of the children. In addition, a significant difference was found
between the control group and the experimental groups in the scores of attitudes
towards the environment. It has been determined that this difference is significant in
favor of the experimental groups in which STEM and STEM+Drama practices were
performed. According to the qualitative results of the study, it was determined that
IV
STEM and STEM+Drama environmental education activities contributed to the
scientific process skills and environmental attitudes of the children in the experimental
1 and experiment 2 groups. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
STEM, Yaratıcı drama, Çevre eğitimi, Bilimsel süreç becerileri, çevreye karşı tutum |
en_US |
dc.subject |
Creative drama, STEM, Environmental education, Scientific process skills, Attitude towards the environment |
en_US |
dc.title |
Yaratıcı Drama Yöntemine Dayalı Stem Temelli Çevre Eğitim Programının 60-72 Aylık Çocukların Bilimsel Süreç Becerilerine ve Çevresel Farkındalık Düzeylerine Etkisi |
en_US |
dc.title.alternative |
The Effect of Stem Supported Environmental Education Program Based on Creative Drama Method on Scientific Process Skills and Environmental Awareness Levels of 60-72 Months-old Children |
en_US |
dc.type |
doctoralThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0003-4077-7351 |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-3428-8167 |
en_US |