Bu araştırmanın amacı, STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik)
eğitiminin okul öncesi çocukların 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkisini
incelemektir. Çalışmada karma araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın
örneklemi 2021-2022 eğitim öğretim yılında Ordu Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı
bağımsız bir anaokuluna devam eden, yaşları 60-72 aylar arasında değişen 17 deney
ve 15 kontrol olmak üzere toplam 32 çocuktan oluşmaktadır. Deney grubunda
Mühendislik Tasarım Temelli 5E öğrenme modeline göre STEM etkinlikleri 8 hafta
boyunca uygulanmış, kontrol grubunda okul öncesi müfredatına göre yapılan derslere
devam edilmiştir. Nicel veri toplama araçları olarak Okul Öncesi Çocuklar için
Öğrenme ve Yenilenme Becerileri Ölçeği, Teknoloji Okuryazarlığı Rubriği, Sosyal
Ürün Sunum Rubriği ve Sosyal Ürün Takım Çalışması Rubriği kullanılmıştır. Nitel
veri toplama araçları olarak Etkinlik Değerlendirmeye Yönelik Görüşme Formu, Yarı
Yapılandırılmış Gözlem Formu ve Tasarım Kağıtları kullanılmıştır. Veri toplama
araçlarından elde edilen nicel veriler SPSS paket programı kullanılarak parametrik test
teknikleriyle analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik
analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre uygulanan STEM etkinliklerinin deney grubu
lehine 21. yüzyıl becerilerinden öğrenme ve yenilenme becerileri ile alt boyutları olan
yaratıcılık ve yenilenme, eleştirel düşünme ve problem çözme, iletişim ve iş birliği
becerilerinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Benzer şekilde, bilgi,
medya ve teknoloji becerilerinde ve yaşam ve kariyer becerilerinde de deney grubu
lehine anlamlı bir artış olduğu görülmüştür.
The purpose of this research is to examine the effect of STEM (Science,
Technology, Engineering, Mathematics) education on preschool children's 21st
century skills. Mixed research method was adopted in the study. The research sample
consist of a total of 32 children, 17 in the experimental group and 15 in the control
group, with ages ranging from 60 to 72 months, attending an independent kindergarten
affiliated with the Ordu Provincial Directorate of National Education during the 2021-
2022 academic year. In the experimental group, STEM activities were implemented
for 8 weeks, following the Engineering Design-Based 5E Learning Model while
preschool curriculum-based lessons were carried out in the control group. The
Learning and Renewal Skills Scale for Preschool Children, Technology Literacy
Rubric, Social Product Presentation Rubric and Social Product Teamwork Rubric were
used as quantitative data collection tools. Additionally, Interview Form for Activity
Evaluation, Semi-Structured Observation Form, and Design Sheets were used as
qualitative data collection tools. The quantitative data obtained from the data collection
tools were analyzed with parametric test techniques using the SPSS package program.
Descriptive analysis and content analysis were used to analyze qualitative data.
The results of the research showed that the implemented STEM activities made
a significant difference between the experimental and control groups in favor of the
experimental group in the learning and renewal skills concerning the 21st century skills
and creativity and innovation, critical thinking and problem solving, and
communication and cooperation skills as their sub-dimensions. Similarly, a significant
increase was observed in information, media, and technology skills as well as life and
career skills in favor of the experimental group.