Bu araştırmanın amacı TinkerPlots yazılımı etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf
öğrencilerinin Veri Analizi alt öğrenme alanı üzerindeki başarılarına, kalıcılığa ve
matematiğe yönelik tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırma öntest-sontest
kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmada 2021-
2022 eğitim-öğretim yılında Ordu ilinde bir ortaokulda öğrenim gören 25’i deney,
24’ü kontrol grubu olmak üzere toplam 49 yedinci sınıf ortaokul öğrencisiyle
çalışılmıştır. Deney grubunda dersler TinkerPlots yazılımı etkinlikleri ile işlenirken
kontrol grubunda ise geleneksel yöntem ile ders kitaplarına bağlı kalınarak
işlenmiştir. Çalışma, 5 haftalık uygulama süreci ve öntest-sontest uygulamaları ile
toplamda 7 haftalık bir süreçte gerçekleşmiştir. Kalıcılık testi uygulaması ise sontest
uygulamasından 15 hafta sonra yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından geliştirilen Veri Analizi Başarı Testi (VABT) ve gerekli izinler alınarak
kullanılan Matematik Tutum Ölçeği (MTÖ) kullanılmıştır. VABT ve MTÖ’den elde
edilen nicel veriler Jamovi 2.2.5 istatistik paket programı ile ANCOVA testi
kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda TinkerPlots
yazılımı etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin Veri Analizi alt öğrenme
alanındaki başarılarına ve matematiğe yönelik tutumlarına olumlu etkisinin olduğu
ancak kalıcılığa etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.
The aim of this research is to examine the effect of TinkerPlots software
activities on the achievements of secondary school 7th grade students in the sublearning
area of Data Analysis, the permanence and their attitudes towards
mathematics. The research was carried out using a quasi-experimental design with
pretest-posttest control group. In this study, a total of 49 seventh grade secondary
school students, 25 of whom were in the experimental group and 24 in the control
group, were studied in a secondary school in Ordu in the 2021-2022 academic year.
While in the experimental group, the lessons were taught with TinkerPlots software
activities, in the control group, they were taught with the traditional method,
adhering to the textbooks. The study took place in a period of 7 weeks in total, with a
5 weeks implementation period and the pretest-posttest applications. The
permanence test application was applied 15 weeks after the posttest application. As
data collection tools, The Data Analysis Achievement Test (DAAT), which was
developed by the researcher and the Mathematics Attitude Scale (MAS), after
obtaining required permissions, were used. Quantitative data obtained from DAAT
and MAS were analyzed using the ANCOVA test with the Jamovi 2.2.5 statistical
package program. As a result of the analysis of the data obtained, it was determined
that the activities of TinkerPlots software had a positive effect on the success of
secondary school 7th grade students in sub-learning area of Data Analysis and their
attitudes towards mathematics, but had no effect on the permanence.