Amaç: Bu çalışma, “Hemşirelik Eğitimi için Sosyal Medya Anketi” (Social Media
Questionnaire for Nursing Training)’ni Türkçeye uyarlayarak, geçerlik ve
güvenirliğini gerçekleştirmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Metodolojik türde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemine 377
hemşirelik öğrencisi alınmıştır. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve
“Hemşirelik Eğitimi için Sosyal Medya Anketi (HESMA)” kullanılarak Mart-Mayıs
2022 tarihleri arasında yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: İki boyuttan oluşan HESMA’nın faktör yüklerinin 0.36-0.69 arasında
değiştiği, açıklanan varyansın (%51.739) istenilen düzeyde olduğu saptandı. Yapısal
eşitlik modellemesi neticesinde; ölçeğeait elde edilen uyum indeksi değerlerinin
x
2
/SD değeri 3.02, GFI 0.94, AGFI 0.90, CFI 0.94, RMSEA 0.073 ve SRMR 0.039
olduğu ve ölçeğin bu şekli ile kabul edilebilir olduğu belirlendi. HESMA’nın
Cronbach alfa katsayısı 0.87 olarak bulundu. Ankette yer alan maddelerin puan
korelasyonlarının 0.30’un üzerinde olduğundan dolayı anketten herhangi bir madde
çıkarılmasına gerek olmadığı belirlendi. Anket alt %27 ve üst %27’lik grup puan
ortalamaları farkının istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptandı (p<0.05).
HESMA’nın toplam puan ortalaması 30.71±6.40 olarak belirlendi.
Sonuç: Hemşirelik eğitiminde sosyal medyanın etkisini değerlendirmek amacıyla
geliştirilen HESMA’nın Türk kültürüne uygun, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
olduğu saptandı.
Aim: This study was carried out to realize the validity and reliability of the Social
Media Questionnaire for Nursing Education by adapting it to Turkish.
Material and Method: 377 nursing students were included in the sample of the
research, which was carried out in a methodological type. The data of the research
were collected by using face-to-face interview technique between March-May 2022
using "Personal Information Form" and "Social Media Questionnaire for Nursing
Education".
Results: It was determined that the factor loads of the Social Media Questionnaire for
Nursing Education, which consists of two dimensions, varied between 0.36-0.69, and
the explained variance (51.739%) was at the desired level. As a result of structural
equation modeling; It was determined that the fit index values obtained for the scale
were x2
/SD value 3.02, GFI0.94, AGFI 0.90, CFI 0.94, RMSEA 0.073 and SRMR
0.039 and it was acceptable with this form of the scale. The Cronbach alpha coefficient
of the Social Media Questionnaire for Nursing Education was found to be 0.87.It was
determined that there was no need to remove any item from the survey due to the fact
that the score correlations of the items included in the survey were above 0.30. It
was found that the difference between the average scores of the group of the lower
27% and the upper 27% of the survey was statistically significant (p<0.05). The
average score of the Social Media Questionnaire for Nursing Education was
determined as 30.71±6.40.
Conclusions: It was found that the Social Media Questionnaire in Nursing Education,
developed to evaluate the impact of social media in nursing education, is a valid and
reliable measurement tool appropriate to Turkish culture.