This study aims to explore the (re)construction of elementary school EFL teachers’ professional
identity in their efforts to implement ERT (Emergency Remote Teaching) during the COVID-19
process. The study focused on the factors, tensions, and negotiations that influenced the process
of professional identity (re)construction. The participants of the study were five different
elementary school EFL teachers from a city in Turkey. The study used a narrative inquiry
approach to gain a deeper understanding and clearer insights into teachers’ experiences in the
context of ERT. Data were collected through personal data forms, narrative interviews,
correspondence, and field notes. The transcribed data were analysed using thematic analysis and
renarrated through interpretation and meaning-making. The results of the study revealed insights
into elementary school EFL teachers’ identity (re)construction process in the context of ERT.
Various contextual factors, including reduced student attendance, power cuts, internet
disconnects, technological device problems and remote classroom experience played crucial roles
in shaping their professional identity. The most prominent tensions that teachers negotiated were
teacher training needs, the pressure to establish a work-life balance, overly intrusive behaviour of
parents, remote classroom management and pupil assessment. Reflecting on their positive
experiences they had in the past contributed significantly to complete this critical process by
(re)constructing their professional identities. The study also focused on making the voices of
elementary school EFL teachers heard and understanding their suggestions, needs, and
expectations during ERT process. The findings of the study can be used for assessing the need for
educational recovery, preparing pre-service and in-service elementary school EFL teachers for
another emergency context, and planning and designing an emergency educational
implementation. Special emphasis is placed on having a strong sense of professional identity to
pave the way for successful involvement in different implementations for future consideration.
Bu çalışma, COVID-19 sürecinde acil uzaktan öğretimi uygulama çabalarında ilkokul İngilizce
öğretmenlerinin mesleki kimliğinin (yeniden) inşasını araştırmayı amaçlamaktadır. Mesleki
kimlik (yeniden) inşa sürecini etkileyen faktörler, gerilimler ve müzakereler çalışmanın odak
noktası olmuştur. Çalışmanın katılımcıları, Türkiye'nin bir ilinden beş farklı ilkokul İngilizce
öğretmenidir. Çalışmada, öğretmenlerin acil uzaktan öğretim bağlamındaki deneyimlerine ilişkin
daha derin bir anlayış ve daha net içgörüler elde etmek için anlatısal sorgulama yaklaşımı
kullanılmıştır. Veriler kişisel veri formları, anlatı görüşmeleri, yazışmalar ve alan notları yoluyla
toplanmıştır. Yazıya dökülen veriler tematik analiz kullanılarak analiz edilmiş, yorumlama ve
anlam oluşturma aracılığıyla yeniden anlatılmıştır. Çalışmanın sonuçları, ilkokul İngilizce
öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim bağlamında kimliklerinin (yeniden) inşa sürecine ilişkin iç
görüleri ortaya koymuştur. Öğrenci katılımının azalması, elektrik kesintileri, internet
bağlantısının kesilmesi, teknolojik cihaz sorunları ve uzaktan sınıf deneyimi gibi çeşitli bağlamsal
faktörler, mesleki kimliklerinin şekillenmesinde önemli bir rol oynamıştır. Öğretmenlerin
müzakere ettiği en belirgin gerilimler, öğretmen eğitimi ihtiyaçları, iş-yaşam dengesi kurma
baskısı, velilerin aşırı müdahaleci davranışları, uzaktan sınıf yönetimi ve öğrenci değerlendirmesi
olmuştur. Geçmişte yaşadıkları olumlu deneyimleri yansıtmaları, mesleki kimliklerini (yeniden)
inşa ederek bu kritik süreci tamamlamalarına önemli katkı sağlamıştır. Çalışma ayrıca, ilkokul
İngilizce öğretmenlerinin seslerini duyurmaya ve acil uzaktan öğretim sürecinde önerilerini,
ihtiyaçlarını ve beklentilerini anlamaya odaklanmıştır. Çalışmanın bulguları, eğitimsel iyileştirme
ihtiyacını değerlendirmek, hizmet öncesi ve hizmet içi ilkokul İngilizce öğretmenlerini başka bir
acil durum bağlamına hazırlamak, acil durum eğitimi uygulamasını planlamak ve tasarlamak için
kullanılabilir. Gelecekte dikkate alınmak üzere farklı uygulamalarda başarılı katılımın önünü
açmak için güçlü bir mesleki kimlik duygusuna sahip olmaya özel bir vurgu yapılmaktadır