Amaç: Bu araştırmanın amacı, bir kamu fizik tedavi ve rehabilitasyon hastanesinden
ayakta hizmet alan hastalarda sağlık çalışanlarının hastalarla iletişiminin, hasta
memnuniyeti ile ilişkisi ve etkisini incelemek ve sosyodemografik değişkenlerin
hasta memnuniyeti algısında istatiksel olarak anlamlı fark oluşturup oluşturmadığını
ortaya koymaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma Samsun Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Hastalıkları
Hastanesi’nde fizik tedavi ve rehabilitasyon hizmeti alan 18 yaş üzeri, 224 kişi ile
yüzyüze görüşme ve anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma Mart
2023 ve Mayıs 2023 tarihleri arasında yapılmıştır. Verilerin elde edilmesinde
“Kişisel Bilgi Formu”, “Hasta İletişim Ölçeği” ve “Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon
Hasta Memnuniyet Anketi” kullanılmıştır. İstatiksel analizler SPSS versiyon 26.0 ve
AMOS 23 istatistik paket programları kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Araştırma amacını gerçekleştirmek üzere yapılan analizler hasta iletişimi
ile fizik tedavi ve rehabilitasyon hasta memnuniyeti ve alt boyutları arasında pozitif
yönde orta düzeyde bir ilişki (r=0,610) olduğunu ve hasta iletişiminin, fizik tedavi ve
rehabilitasyon hizmeti alan hastalarda hasta memnuniyetini pozitif yönde etkilediğini
göstermiştir (p<0,05). Ayrıca hasta memnuniyetinin katılımcıların sosyodemografik
özelliklerinden cinsiyet ve yaşa göre istatiksel olarak anlamlı olarak farklılaşmadığı
(p>0,05), eğitim durumu özelliklerine göre istatiksel olarak anlamlı farklılık olduğu
belirlenmiştir (p<0,05). Elde edilen sonuçlar ortaokul mezunu katılımcıların (ort:
4,46), lisans ve üzeri eğitim düzeyine sahip katılımcılara göre (ort: 4,15) daha yüksek
düzeyde bir hasta memnuniyetine sahip olduğunu göstermiştir.
Sonuç: Araştırmanın sonuçları, hastalarla iletişimin fizik tedavi ve rehabilitasyon
hasta memnuniyeti ve alt boyutları ile anlamlı bir ilişkisi olduğunu ve hasta
iletişiminin hasta memnuniyetini pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir
şekilde etkilediğini ortaya koymuştur. Bu sonuç fizik tedavi ve rehabilitasyon
hizmetlerinin sunumunda temel unsurlardan iletişimin geliştirilmesinin hasta
memnuniyeti düzeyinin artırılmasına katkı sağlayacağını göstermektedir. Ayrıca
hastaların eğitim düzeyleri yükseldikçe sağlık personeli ile iletişim konusundaki
memnuniyetsizliğinin arttığı belirlenmiştir. Bu durum eğitim düzeyi yüksek
hastaların iletişim konusundaki beklentilerinin de yüksek olduğunun bir göstergesi
olarak yorumlanmıştır.
Aim: The purpose of this research is to examine the relationship and effect of
healthcare professionals' communication with patients on patient satisfaction in
patients receiving outpatient services from a public physical therapy and
rehabilitation hospital, and to reveal whether sociodemographic variables create a
statistically significant difference in the perception of patient satisfaction.
Material and Method: This study was conducted using face to face interviews and
survey methods with 224 people over the age of 18 who received physical therapy
and rehabilitation services at Samsun Physical Medicine and Rehabilitation Diseases
Hospital. The research was conducted between March 2023 and May 2023.
"Personal Information Form", "Patient Communication Scale" and "Physical Therapy
and Rehabilitation Patient Satisfaction Survey" were used to obtain the data.
Statistical analyzes were carried out using SPSS version 26.0 and AMOS 23
statistical packages.
Results: Analyzes conducted to achieve the purpose of the research showed that
there was a moderate positive relationship (r=0,610) between patient communication
and physical therapy and rehabilitation patient satisfaction and its sub-dimensions,
and that patient communication positively affected patient satisfaction in patients
receiving physical therapy and rehabilitation services (p<0,05). In addition, it was
determined that patient satisfaction did not differ statistically from the
sociodemographic characteristics of the participants according to gender and age
(p>0,05), and there was a statistically significant difference according to the
characteristics of educational status (p<0,05). The results showed that participants
with a secondary school degree (mean: 4,46) had a higher level of patient satisfaction
than participants with a bachelor's degree or above (mean: 4,15).
Conclusions: The results of the study revealed that communication with patients had
a significant relationship with physical therapy and rehabilitation patient satisfaction
and its sub-dimensions, and that patient communication affected patient satisfaction
positively and statistically significantly. This result shows that improving
communication, one of the basic elements in the delivery of physical therapy and
rehabilitation services, will contribute to increasing the level of patient satisfaction. It
was also determined that as the education level of patients increased, their
dissatisfaction with communication with healthcare personnel increased. This was
interpreted as an indication that patients with higher education levels also have
higher expectations regarding communication.