This study aims to shed light on the impact Action Research (AR) may have on students’ perceptions
of different seating arrangements and their academic performance in the context of English as a
foreign language (EFL). An intact class with a total of 26 female 9th graders at a high school in
Turkey participated in the study. Participants were selected through convenient sampling and
participated in the study for 15 weeks. The traditional row arrangement, which was considered
inadequate for group work and peer learning, was modified in light of the students’ preferences and
characteristics. A mixed methods research approach was used to examine the impact of action plans in
relation to classroom design. Qualitative data were obtained through questionnaires, observations, and
semi-structured interviews. Diary entries from the teacher-researcher were used as an additional source
of qualitative data. Reflection in and on the action allowed for exploration of student perceptions of
traditional row seating, group seating formed by friend groups, and group seating determined by
learning styles. The effects of this action-reflection cycle on student academic achievement were
measured quantitatively through achievement tests. Qualitative data collected through student and
teacher reflections were analyzed based on the Grounded Theory (Glaser & Strauss, 1967). All
quantitative analyses were performed in SPSS v24 and R v.4.1.1 with “nparLD” library (Noguchi et
al., 2012). The F1-LD-F1 design was employed to analyze the repeated measurements administered to
the participants. A rank-based non-parametric method developed by Brunner and Puri (2001) was used
for the analysis of longitudinal data in the factorial design. An analysis of variance (ANOVA) type test
statistic based on ranks (Brunner & Puri, 2001) was used to examine the group effect, the time effect,
and the effect of their interaction. The results of the study showed that groups formed by friend groups
were not favourable in performing activities due to side conversations and free riders. In contrast,
groups determined by learning styles promoted students’ self-awareness and improved academic
performance. The results of the statistical analyses showed that students who believed that seating
arrangements and academic achievement were related performed significantly better than students who
believed the opposite. After discussing the pedagogical implications for conducting AR in EFL and
using classroom arrangement as an effective tool in language instruction, suggestions for further
research are made.
Bu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak İngilizce öğretimi bağlamında eylem araştırması
yönteminin öğrencilerin farklı oturma düzenleriyle ilgili algılarına ve akademik başarılarına nasıl etki
edebileceğini açıklamaktır. Araştırmaya, Türkiye’de bir lisenin 9. sınıfında bulunan toplam 26 öğrenci
katılmıştır. Katılımcılar ‘uygun örneklem’ yöntemi ile belirlenmiştir ve 15 hafta süren çalışmaya dahil
edilmiştir. Grup çalışması ve akran öğrenmesi için yetersiz bulunan geleneksel oturma düzeni
öğrencilerin tercihleri ve kişilik özellikleri dikkate alınarak değiştirilmiştir. Sınıfın düzenlenmesi ile
ilgili olan eylem planlarının etkilerini araştırmak için karma yöntem araştırma yaklaşımı
benimsenmiştir. Anket, gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme aracılığı ile nitel veri toplanmıştır.
Ayrıca araştırmacı öğretmenin günlük kayıtları nitel veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Eylem
sırasında ve sonrasında gerçekleştirilen eleştirel yansıtma sayesinde öğrencilerin geleneksel oturma
düzeni, arkadaş gruplarına göre oluşturulan küme oturma düzeni ve öğrenme stilleri dikkate alınarak
oluşturulan küme oturma düzeni hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Bu eylem-yansıtma döngüsünün
öğrencilerin akademik başarılarına etkisi nicel veri sağlayan başarı testleri ile ölçülmüştür. Öğrenci ve
öğretmen yansıtmalarından elde edilen nitel veriler Temellendirilmiş Kuram’a (Glaser & Strauss,
1967) göre analiz edilmiştir. Tüm nicel veri analizleri SPSS v 24 ile R v 4.1.1 programı altında
“nparLD” kütüphanesi kullanılarak sürdürülmüştür (Noguchi et al., 2012). Öğrencilere uygulanan
tekrarlı ölçümlerin analizi için F1-LD-F1 tasarımı uygulanmıştır. Çıkarımsal istatistikler Brunner ve
Puri (2001) tarafından geliştirilen faktöriyel tasarımlarda parametrik olmayan boylamsal verilerin
analizi yöntemi kullanılmıştır. Grup etkisinin, zaman etkisinin ve grup ve zaman etkileşiminin
incelenmesinde sıralamalara dayalı varyans analizi (ANOVA) tipi istatistik kullanılmıştır. Çalışmanın
bulguları, arkadaş gruplarına göre oluşturulan küme oturma düzeninin öğrencilerin etkinlikler
uygulanırken ders dışı konular ile ilgili kendi aralarında konuşmaları ve eşit çaba sarf etmemelerinden
dolayı elverişsiz olduğunu göstermektedir. Diğer taraftan, öğrenme stillerine göre belirlenen küme
oturma düzeni öğrencilerin öz farkındalığını geliştirmiş ve akademik başarılarını artırmıştır.
İstatistiksel analizler, oturma düzeni ve akademik başarı arasında bağlantı oduğunu düşünen
öğrencilerin bunun aksini düşünen öğrencilere göre daha iyi bir akademik performans elde ettiğini
göstermiştir. Eylem araştırmasının İngilizce öğretimi bağlamında yürütülmesi ve sınıfın
düzenlenmesini yabancı dil sınıflarında etkili bir araç olarak kullanılması konularında yapılabilecek
pedagojik çıkarımlar tartışıldıktan sonra önerilerde bulunulmuştur.