DSpace Repository

Garip Akımının İzinde İki Şair Muzaffer Tayyip Uslu ve Rüştü Onur: Hayatı, Sanatı Ve Şiirleri

Show simple item record

dc.contributor.advisor Prof. Dr. Tekşan, Mesut
dc.contributor.author Taşdemir, Aysun
dc.date.accessioned 2023-09-18T07:56:00Z
dc.date.available 2023-09-18T07:56:00Z
dc.date.issued 2023
dc.date.submitted 2023
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3813
dc.description.abstract Zonguldak şehri, Cumhuriyet Dönemi’nde birçok şaire ve yazara ev sahipliği yapmıştır. Muzaffer Tayyip Uslu ve Rüştü Onur bu şehrin iki garip şairidir. Aşkları, edebi hayatları ve hayalleri de onlar gibi garip kalmıştır. Lise sıralarında başlayan arkadaşlıkları yaşamlarının sonuna kadar devam etmiştir. Yaşadıkları dönemde adları pek duyulmamıştır. O dönemin ekonomik ve yaşam koşulları buna bir nevi engel olmuştur. Kısacık hayatlarında, edebiyata olan tutkularını hiç kaybetmemişlerdir. Ölümlerinden kısa süre sonra bu iki şairimiz, çeşitli araştırmalarla gün yüzüne çıkarılmıştır. 1940’lı yıllar edebiyatın üç önemli ismi olan Orhan Veli Kanık, Melih Cevdet Anday ve Oktay Rifat etkisinde olduğu dönemdir. Garip hareketi, bu şairlerin şiir dünyasına getirdiği önemli değişimlerden biridir. Muzaffer Tayyip ve Rüştü Onur’un, Garip şiir akımından etkilendiği görülmektedir. Şiirlerinde Garipçilerin izlerine rastladığımız şairler; şiirlerinde aşk, yaşama sevinci, otobiyografik izler, doğa, arzu, özlem, çocukluk, sitem, ölüm, yalnızlık, sosyal eleştiri, arkadaşlık, ayrılık, yolculuk, özgürlük, üzüntü, şehir, gündelik hayat, zaman, geçmiş, hastalık, Halk edebiyatı unsurları, insanlık sevgisi, savaş ve barış vb. temalarla edebiyata yeni bir soluk getirmişlerdir. İçerikten sonra biçim açısından da Garip şiir akımının etkisinde kaldıkları görülmektedir. Muzaffer Tayyip Uslu ve Rüştü Onur, Garip şairleri gibi şiirlerinde şekilsel kalıpları yok saymışlardır. Buna bağlı olarak genellikle serbest ölçüyü kullanmışlardır. Biçimsel olarak bakmamız gereken bir başka özellik nazım birimidir. Şiirlerinde ağırlıklı olarak bent nazım birimini kullanmışlardır. Yine kafiye düzenine şiirlerinde neredeyse rastlamak oldukça güçtür. Buna bağlı olarak ahenk unsurlarından kafiye ve redife de yer vermemişlerdir. Hem içerik hem de şekil olarak Garip şiirinin izinde olan şairler, edebiyat dünyasında yeni bir perde aralamayı başarmışlardır. Bu tezin bitiminden sonra şairlerin hem hayatlarına hem de sanatlarına dair derli toplu bir çalışma ortaya çıkmış olacaktır. en_US
dc.description.abstract The city of Zonguldak hosted many poets and writers during the Republican Period. Muzaffer Tayyip Uslu and Rüştü Onur are the two strange poets of this city. Their love, literary life and dreams remained as strange as they were. Their friendship, which started in high school, continues until the end of their lives. Their names were not heard much during their lifetime. The economic and living conditions of that period somehow prevented this. In their short lives, they have never lost their passion for literature. Shortly after their deaths, these two poets were brought to light through various researches. The 1940s was the period when he was under the influence of three important names in literature, Orhan Veli Kanık, Melih Cevdet Anday and Oktay Rifat . Garip movement is one of the important changes that these poets brought to the world of poetry. It is seen that Muzaffer Tayyip and Rüştü Onur were influenced by the Garip poetry movement.The poets whose poems we encounter the traces of the Garipçis; love, joy of life, autobiographical traces, nature, desire, longing, childhood, reproach, death, loneliness, social criticism, friendship, separation, journey, freedom, sadness, city, daily life, time, past, illness, folk literature elements, love of humanity, war and peace etc. They brought a new breath to literature with themes. After the content, it is seen that they were under the influence of the Garip poetry movement in terms of form. Muzaffer Tayyip Uslu and Rüştü Onur ignored formal patterns in their poems like Garip poets. Accordingly, they generally used the free scale. Another feature that we should look at formally is the verse unit. They mainly used bent verse unit in their poems. Again, it is very difficult to find the rhyme scheme almost in his poems. Accordingly, they did not include rhyme and redif, which are elements of harmony.The poets, who followed the Garip poetry both in content and form, have succeeded in opening a new curtain in the world of literature. After the end of this thesis, a tidy study of both the lives and arts of the poets will have emerged. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Garip akımı, Muzaffer Tayyip Uslu, Rüştü Onur, Hayatı, Şiirleri. en_US
dc.subject Garip Current, Muzaffer Tayyip Uslu, Rüştü Onur, His Life, Poems. en_US
dc.title Garip Akımının İzinde İki Şair Muzaffer Tayyip Uslu ve Rüştü Onur: Hayatı, Sanatı Ve Şiirleri en_US
dc.title.alternative Two Poets Muzaffer Tayyip Uslu and Rüştü Onur İn the Followıng of the Garıp Current: Lıfe, Art and Poems en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US
dc.contributor.department Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.contributor.authorID 0000-0003-4280-7892 en_US
dc.contributor.authorID 0000-0001-5076-324X en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account