Bu araştırmanın amacı, pozitif psikoloji çerçevesinde üniversite öğrencilerinin dindarlık ve
mutluluğunu bazı bağımsız değişkenler açısından incelemek ve aralarındaki ilişkiyi açıklamaktır.
Araştırmaya, 2022/2023 yılları aralığında Türkiye’nin değişik üniversitelerinde yükseköğrenim
gören, 18 (%4,10) İlahiyat Fakültesi, 46 (%10,48) Hukuk Fakültesi, 48 (%10,93) Tıp Fakültesi,
49 (%11,16) Mühendislik Fakültesi, 51 (%11,62) Eğitim Fakültesi, 19 (%4,33) İletişim Fakültesi,
100 (%22,78) İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi ve 108 (%24,60) diğer fakülte öğrencilerinden
oluşan, tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen 285 kadın (%64,9) ve 154 erkek (%35,1) olmak
üzere toplam 439 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılım sağlayan öğrencilerin dindarlık
düzeyini belirlemek için “Motivasyonel Dindarlık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya katılım
sağlayan öğrencilerin mutluluk düzeyini belirlemek amacıyla “Oxford Mutluluk Ölçeği”
kullanılmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla kişisel bilgi formu
uygulanmıştır. Araştırma verileri SPSS Statistics SPSS-27 paket programı kullanılarak
incelenmiştir. Değişkenlerin grup ortalamalarındaki farklılıkları görebilmek için 2 gruplu
değişkenlerde Bağımsız Örneklem t-test, grup gözlem sayısı parametrik testler için yeterli
olmayan 2 gruplu değişkenlerde non parametrik Mann Whitney-U Analizi uygulanmıştır. 3 ve
daha fazla gruplu değişkenlerde One-Way ANOVA Analizi uygulanmıştır. Ölçeklerin birbirleri
arasındaki ilişkinin yönünü ve gücünü tespit edebilmek için pearson korelasyon analizi
uygulanmıştır. Kadınların dindarlık puanları ile erkeklerin dindarlık puanları istatistiksel olarak
anlamlılık düzeyine ulaşmamıştır (p=,609>0,05). Kadınların mutluluk puanları ile erkeklerin
mutluluk puanları istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılık göstermemektedir
(p=,091>0,05). Fakülte öğrencilerinin dindarlık puanı ile (p=,162>0,05), mutluluk puanı
istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılık göstermemektedir (p=,428>0,05).
In the study, 18 (4,10%) Faculty of Theology, 46 (10,48%) Faculty of Law, 48 (10,93%) Faculty
of Medicine, 49 (11,16%) Faculty of Engineering, 51 (11,62%) Faculty of Education students
who were studying in different universities in Turkey between the years 2022/2023, 19 (4,33%)
students from the Faculty of Communication, 100 (22,78%) students from the Faculty of
Humanities and Social Sciences and 108 (24,60%) students from other faculties, 285 females
(64,9%) and 154 males (35,1%) selected by random sampling method, totaling 439 students.
"Motivational Religiosity Scale" was used to determine the level of religiosity of the students who
participated in the study. "Oxford Happiness Scale" was used to determine the happiness level of
the students who participated in the study. A personal information form was applied to determine
the demographic characteristics of the participants. The research data were analyzed using SPSS
Statistics SPSS-27 package program. In order to see the differences in group averages of
variables, Independent Sample t-test was applied for variables with 2 groups, and non-parametric
Mann Whitney-U Analysis was applied for variables with 2 groups whose number of group
observations was not sufficient for parametric tests. For variables with 3 or more groups, OneWay ANOVA Analysis was applied. Pearson correlation analysis was applied to determine the
direction and strength of the relationship between the scales. The religiosity scores of women and
the religiosity scores of men did not reach statistical significance (p=,609>0,05). Happiness scores
of women and happiness scores of men do not differ statistically significantly (p=,091>0,05).
There is no statistically significant difference between the religiosity score of the faculty students
(p=,162>0,05) and the happiness score (p=,428>0,05).