Bu çalışmada, Ordu ilinde ikamet eden tüketicilerin bal tüketim
davranışılarının ve bilinç düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla basit
tesadüfi örnekleme yolu ile seçilen 387 kişi ile yüz yüze anket çalışması yapılmıştır.
Araştırmada tüketicilerin %38’ini erkekler ve %62’sini ise kadınlar
oluşturmuştur. Katılımcıların %15’ini çiftçiler, %15.2’sini serbest meslek sahipleri,
%13.4’ünü işçiler, %39.3’ünü memurlar, %4.1’ini emekliler ve %12.9’unu esnaf
oluşturmuştur. Tüketicilerin %29.5’inin aylık gelirinin 2500 liradan az olduğu tespit
edilmiştir. Tüketicilerin %37.7’sinin 31-40 yaş arasında olduğu ve %0.8’inin ise
okuryazar olmadığı belirlenmiştir. Tüketicilerin %48.3’ünde hane genişliği 4 kişinin
altında, buna karşın %8.5’inde ise 7 kişi ve üstünde olduğu saptanmıştır. Sosyal
güvence bakımından tüketicilerin %66.4’ünün sosyal güvenlik kurumuna bağlı olduğu
ve %12.1’inin ise herhangi bir sosyal güvencesinin olmadığı belirlenmiştir.
Tüketicilerin %97.4’ü bal tükettiğini %2.6’sı ise bal tüketmediğini belirtmiştir.
Yine tüketicilerin %77.3’ü bal aldığı yere güvendiğini, %13.2’si herhangi bir fikri
olmadığını ve %9.6’sı ise güvenmediğini belirtmiştir. Aynı zamanda tüketicilerin
%65.6’sının satin aldığı bal hakkında bilgi sahibi olduğu belirlenmiştir. Bal
tüketenlerin %50.9’u sağlık için bal tükettiği, buna karşın %40.9’u ise balı besin
kaynağı olarak tükettiğini belirtmiştir. Tüketicilerin %66.4’ünün haftalık olarak 0,5kg
bal tükettiği belirlenmiştir. Aynı zamanda tüketicilerin %15.8'inin arıcılık yaptığı
tespit edilmiştir. Tüketicilerin %47'si balın kristalize olmasının balın doğal yapısından
kaynaklandığını belirtirken, %62'si ise kristalleşen balı sıcak suda çözdürerek
tükettiğini belirtmiştir. Yine tüketicilerin %84’ü marketten aldıkları balın son
kullanma tarihine dikkat ettiklerini belirtirken, %61'i ise satın almada balın fiyatının
önemli olduğunu belirtmiştir.
In this study, it is aimed to determine the honey consumption behaviours and
consciousness levels of consumers residing in Ordu province. For this purpose, a faceto-face questionnaire was conducted with 387 people determined by simple random
sampling.
In the research, 38% of the consumers were men and 62% were women. Also,
15% of the consumers were farmers, 15.2% self-employed, 13.4% workers, 39.3%
civil servants, 4.1% retirees and 12.9% tradesmen. It has been determined that 29.5%
of the consumers have a monthly income of less than 2500 liras. It was determined
that 37.7% of the consumers were between the ages of 31-40 and 0.8% were illiterate.
At the same time, it was determined that 48.3% of the consumers had a household size
of less than 4 people, whereas 8.5% of them had 7 or more people. In terms of social
security, it has been determined that 66.4% of the consumers are affiliated with the
social security institution and 12.1% do not have any social security.
While 97.4% of consumers consume honey, 2.6% stated that they do not
consume honey. Again, 77.3% of consumers stated that they trust where they buy
honey, 13.2% have no idea and 9.6% do not trust. At the same time, it was determined
that 65.6% of the consumers had information about the honey they bought. Aso, 50.9%
of consumers who consume honey stated that they consume honey for health, while
40.9% stated that they consume honey as a food source. It has been determined that
66.4% of consumers consume 0.5kg of honey on a weekly. At the same time, it has
been determined that 15.8% of the consumers are beekeeping. While 47% of
consumers stated that crystallization of honey is due to the natural structure of honey,
62% stated that they consume crystallized honey by dissolving it in hot water. Again,
84% of consumers stated that they pay attention to the expiration date of the honey
they bought from the market, while 61% stated that the price of honey is important in
purchasing.