Özellikle son yıllarda internet tabanlı sosyal medya platformlarının artması internetin
hayatımızdaki yerini daha da arttırmıştır. İnternetin sağladığı avantajların yanı sıra aşırı kullanım
sonucunda özellikle ergenlik dönemindeki bireylerde bağımlılık, sosyal ve psikolojik sorunlar
oluşturma gibi etkileri de bulunabilmektedir. Sosyal medya bağımlılıkları bireylerin sosyal çevre
ile kurduğu iletişim ve sergilediği davranış örüntülerine doğrudan etki etmekle birlikte bireyin
sosyal çevre ile iletişimi ve olumsuz çevre deneyimleri de bireylerin sosyal medya bağımlılığı
üzerinde etkilidir. Bu araştırmada ergenlik dönemindeki bireylerde sosyal medya bağımlılığının
sosyal kaygı ve riskli davranışlarla ilişkisi incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini ortaöğretim kurumlarında eğitim görmekte olan öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini Şanlıurfa Eyyübiye ilçesindeki ortaöğretim
öğrencileri oluşturmaktadır. Bu doğrultuda Eyyübiye ilçesinde ortaöğretim kurumuna devam
eden 738 öğrenciden veri toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Ergenler İçin
Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği”, “Çocuk ve Ergenlerde Sosyal Kaygı Ölçeği”, “Ergenler İçin
Riskli Davranışlar Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde nicel veri analiz
yöntemleri kullanılmıştır. Bu kapsamda veriler SPSS24 veri analiz programı ile analiz edilmiştir.
Ölçeklerden elde edilen veriler arasındaki ilişkiler, verilerin normal dağılım göstermesi nedeniyle
pearson korelasyon ve Hayes’in Process Macro analizleri ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda
öğrencilerin sosyal fobi, sosyal medya bağımlılığı ve riskli davranışları arasında anlamlı
ilişkilerin meydana geldiği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda bireylerin sosyal medya
bağımlılıkları, sosyal fobileri ve kendilerine yönelik zarar verici davranışları bireylerin
sergiledikleri riskli davranışları %5 düzeyinde anlamlı olarak etkilemektedir. Ayrıca bireylerin
sosyal fobi ve kendilerine yönelik zarar verici davranışları bireylerin sosyal medya
bağımlılıklarını %5 düzeyinde anlamlı olarak etkilemektedir. Çalışmaya ilişkin sınırlılıkların
bulunması ve sonraki çalışmalara katkı sağlanması amacıyla öneriler belirtilmiştir.
Especially in recent years, the increase in internet-based social media platforms has increased the
place of the internet in our lives. In addition to the advantages provided by the internet, there may
be effects such as addiction, and social and psychological disorders, especially in adolescents, as
a result of excessive use. Connection to the social environment and negative environmental
experiences are important in social media addiction, which directly affects an individual's
communication and behaviour. This study investigated the relationship between social media
addiction and social anxiety and risky behaviors in adolescentselational screening model used in
the research. The universe of the research consists of adolescent students studying in high schools.
The sample of the research consists of high school students in the Şanlıurfa Eyyübiye district. In
this direction, data were obtained from 738 students continuing their high school education in the
Eyyübiye district. “Social Media Addiction Scale for Adolescents”, “Social Anxiety Scale for
Children and Adolescents” and, “Risk Behaviors Scale for Adolescents” were used as data
collection tools in the research. Quantitative data analysis methods were used in the analysis of
the research data. In this context, the data were analyzed with the SPSS24 data analysis program.
The relationships between the data obtained from the scales were tested with linear regression
analysis and Pearson correlation analysis since the data showed normal distribution. As a result
of the research, students’ social phobia, social media addiction and risky behaviors significantly
affect the risky behaviors exhibited by individuals at the level of 5%. Furthermore, social phobia
and self-harming behaviors of individuals pointedly affect individuals’ social media addiction at
the level of 5%. Limitations of the study are stated in the implications to contribute to future
studies.