Cenâb-ı Hak, her şeyi bir ölçüye ve dengeye göre yaratarak kendi sanatının mükemmelliğini
göstermiştir. Bu sanatın en değerli parçası ise Kur’ân’ın tabiriyle yaratılmışların en şereflisi
olarak belirtilen insandır. Ancak Allah, yarattığı insanın yaşamını kanunlar aracılığıyla
yönlendirmiş, bu kavramları ve hükümleri anlayıp kavraması ve tercih hakkını kullanması için de
akıl nimetini vermiştir.
Rahmet ve Merhameti yüce olan Allah, insanın atası Hz. Âdem ve Havva’yı cennetine koyarak
tebşir tecellisinde bulunmuş, aynı zamanda cennetteki muayyen bir ağaca yaklaşmaması
konusunda da inzâr ile tecelli etmiştir. Ne var ki, Âdem ve eşi uyarılara rağmen yasaklı işi
yapmıştır. Bu uyarıyı dinlememenin karşılığında da, mahiyeti çok da açık olmayan bir şekilde,
insanlık hala yaşadığı dünyaya gönderilmiştir.
Allah, bu muhteşem evreni ve dünyayı halifem dediği insan için yaratmıştır. Bununla beraber
insanın imtihan edilmesi; kazananların cennete, kaybedenlerin ise cehenneme gideceği hakikati,
Kur’ân naslarında bildirilmiştir. Nitekim Allah’ın görevlendirdiği peygamberler de, dünya ve
ahirette rahata kavuşmanın sırrının iman edip, salih amel işleme olduğunu her fırsatta insanlara
haber vermişlerdir. Bu hakikatlerin insanlığın davranışlarına nasıl bir yansımanın olduğuna vurgu
yapılmıştır.
İşte bu çalışmada insanoğlunun müjdelenmesi ve uyarılması ile alakalı kavramları Kur’ân ve
çeşitli kaynaklar çerçevesinde tahlil edilerek konu hakkında daha kapsamlı bilgiye ulaşmaları
hedeflenmiştir. Ayrıca inzâr ve tebşîr kavramları hayatın, yüce Allah’ın insanlar için yarattığı bir
imtihan vesilesi olduğuna işaret ederek, böylece Rahmeti gazabını aşmış bir yaratıcının
azametinin üzerinde durulmuştur.
Allah almighty has shown the perfection of His own art by creating everything according to a
measure and balance. The most valuable part of this art is the human being, who is stated as the
most honorable of the creatures in the words of the Qur'an. However, Allah has directed the life
of the human being He has created through laws, and has given him the blessing of reason so that
he can understand and comprehend these provisions and use his right of choice.
Allah, whose mercy and mercy is supreme, is the ancestor of man. He gave warning by putting
Adam and Eve in Paradise, at the same time he denied not to approach a tree in Paradise. Because
Adam and his wife did the forbidden work despite the warnings. In return for not listening to this
warning, humanity was sent to the world where it still lives.
Allah created this magnificent universe and the world for the person he calls his caliph. However,
it is stated in the Qur'an that people who are tested will go to heaven and those who lose will go
to hell. As a matter of fact, the prophets appointed by Allah have informed people at every
opportunity that the secret of finding comfort in this world and the hereafter is to believe and do
good deeds.
In this study, it is aimed that people can reach more comprehensive information on this subject
by analyzing the concepts related to the good news and warning of human beings within the
framework of the Qur'an, hadith and various sources. In addition, stating that the concepts of
tebşîr and inzar are a means of testing created by almighty Allah for people, the majesty of a
creator whose mercy exceeded his wrath was emphasized.