Bilimsel teoriler genellikle bilimsel sınırlar içerisinde ele alınırlar. Ancak bazı teoriler bilimin
sınırlarının dışına çıkarak insanlığın düşünme biçimine etki etmiştir. Ortaya atıldığı ilk günlerden
itibaren kamuoyu nezdinde büyük bir ilgi kazanan evrim teorisi de bunlardan biridir. Charles
Darwin, teoriyi ortaya koymadan evvel içinde bulunduğu toplumun genel inanışlarına aykırı
olacağı endişesine kapılmış bu yüzden teorisini yazdıktan sonra, üzerinden yirmi küsur yıl
geçince yayınlamaya karar vermiştir. Onun bu çekingenliğinin arkasında teoriye bugün bile
gelmeye devam eden tepkiler yatmaktadır.
Ancak evrim teorisine gelen tepkilerin nedenini anlamak için teorinin iddialarının doğru
anlaşılması gerekmektedir. Zira teori, kötümser düşüncelerle ortaya atılmış bir komplo veya Tanrı
aleyhine sunulmuş geçersiz iddialar topluluğu değildir. Bunun yerine doğaya ilişkin gözlemler
yapan bir doğa bilimcisinin, sistematik şekilde yapılmış gözlemlerini sunar. Farklı bilim
dallarında bu teori ele alınmış ve Darwin’in ortaya koyduğu hipotezler test edilmiştir. Bazı
beklentilerin aksine evrim teorisi, pek çok hipotezden başarıyla doğrulanarak çıkmıştır. Bu durum
teoriyi kötümser bir dünya görüşü olmanın dışına çıkararak onun doğaya ilişkin yaptığı
açıklamalarını ciddi şekilde ele alınması gerektirmektedir.
Bir teoriye hakkında yeterli delil olup olmadığı açısından bakmak, bilimsel açıdan en doğru
yaklaşımdır. Ancak bilimsel teoriler her zaman bu nazariye ile ele alınmazlar. Bunun yerine
herhangi bir felsefi görüşün lehinde veya aleyhinde ele alınıp kendi mecralarından kopartılarak
yorumlanabilirler. Evrim teorisi bilimsel bağlamından koparılarak çeşitli felsefî doktrinlerin
kabullerine göre yorumlanan en çarpıcı teorilerden biri olmuştur. Biyolog kimliğiyle teori üzerine
çok sayıda eser kaleme alan Richard Dawkins, teoriyi yorumlama konusunda bilimsel tarafsızlık
sergileyememiştir. O, kendi dünya görüşünü haklı çıkarma adına evrimin natüralist yorumunu
sunarak Tanrı veya metafizik söylemlerin tümüne kapıları kapatmayı seçmiştir. Bu anlamda
evrim, artık sadece bir teori olarak kalmayıp felsefi bir görüşü dikte etmenin aracına dönüşmüştür.
Bu araştırmamızda evrim teorisi, Dawkins’in penceresinden sunularak onun ateizm ile olan
ilişkisine ışık tutulmaya çalışılacaktır.
Scientific theories are generally considered within scientific boundaries. However, some theories
have gone beyond the limits of science and have influenced the way of thinking of humanity. One
of these is the theory of evolution, which has gained a lot of attention from the public since the
first days of its introduction. Before presenting the theory, Charles Darwin was concerned that it
would contradict the general beliefs of the society he lived in, so after writing his theory, he
decided to publish it twenty-odd years later. Behind his shyness lies the reactions to the theory
that continue to come even today.
However, in order to understand the reasons for the reactions to the theory of evolution, the claims
of the theory must be understood correctly. For theory is not a conspiracy with pessimistic
thoughts or a collection of invalid claims against God. Instead, it presents the systematic
observations of a naturalist who makes observations about nature. This theory has been discussed
in different branches of science and Darwin's hypotheses have been tested. Contrary to some
expectations, the theory of evolution has been successfully confirmed by many hypotheses. This
situation takes the theory out of being a pessimistic worldview and requires serious consideration
of its explanations about nature.
It is the most scientifically correct approach to look at a theory in terms of whether there is
sufficient evidence about it. However, scientific theories are not always handled with this theory.
Instead, they can be interpreted for or against any worldview and cut off from their own
environment. The theory of evolution has been one of the most striking theories that has been
detached from its scientific context and interpreted according to the acceptances of various
philosophical doctrines. Richard Dawkins, who wrote many works on theory as a biologist, could
not display scientific impartiality in interpreting the theory. He has chosen to close the door to all
discourses of God or metaphysics by presenting a naturalistic interpretation of evolution in order
to justify his worldview. In this sense, evolution is no longer just a theory, but a tool for dictating
a philosophical view. In this research, the theory of evolution will be presented from Dawkins'
perspective, and it will be tried to shed light on its relationship with atheism.