Bu araştırmanın temel amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin
kullandıkları matematiksel dilin incelenmesidir. Araştırma, iç içe geçmiş çoklu
durum deseniyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim
öğretim yılında Ordu ili Altınordu ilçesi kapsamında aynı okul bölgesinden, farklı
üç ilkokulda öğrenim gören 86 kız, 64 erkek öğrenci olmak üzere toplamda 150
dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırma kapsamında veriler araştırmacı tarafından geliştirilen
‘Matematiksel Dil Kullanım Envanteri’ aracılığıyla toplanmıştır. Bu envanter
problem çözme ve problem kurma olmak üzere iki boyuttan oluşmaktadır. Veri
toplama aracından elde edilen veriler iki aşamada değerlendirilmiştir. Birinci
aşamada öğrencilerin ‘Matematiksel Dil Kullanım Envanteri’nden elde ettikleri
puanları belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Dereceli Puanlama
Anahtarı’ kullanılmıştır. İkinci aşamada ise tüm veriler betimsel analiz kullanılarak
değerlendirilmiştir.
Araştırmanın sonuçları değerlendirildiğinde, öğrencilerin matematiksel dil
puan ortalamasının orta seviyede olduğu görülmüştür. Düşük seviyeli öğrencilerin
matematiksel dili başarılı bir şekilde kullanamadıkları görülmüştür. Orta seviyeli
öğrencilerin matematiksel sözel ve sembolik dili çoğunlukla başarılı bir şekilde
kullandıkları, görsel dili kullanma konusunda zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Yüksek seviyeli öğrencilerin matematiksel dili başarılı bir şekilde kullandıkları
araştırmanın bir diğer sonucudur. Elde edilen sonuçlara göre, matematiksel dil
kullanımın öğrenciden öğrenciye farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
The main purpose of the study is to investigate the mathematical language
used by fourth grade students in primary school. The current study employed the
embedded multi-case design. The study group of the current research is comprised
of 150 fourth grade students (86 girls and 64 boys) attending three different
elementary schools located in the same school district of Altınordu province in the
city of Ordu in the 2016-2017 school year.
The data of the current study were collected using the “Mathematical
Language Use Inventory” developed by the researcher. This inventory consists of
two dimensions: problem solving and problem posing. The data collected through
the data collection tool were evaluated in two stages. In the first stage, a “rubric”
was used to determine the scores taken by the students from the “Mathematical
Language Use Inventory”. In the second stage, these data were analyzed by means
of descriptive analyses.
When the results of the study were evaluated the participating students’
mean mathematical language score was found to be at the medium level. The
students with low achievement were found not to be good at using mathematical
language. The students with medium achievement were found to be using
mathematical verbal and symbolic language mostly successfully, yet to be
experiencing difficulty in using visual language. The students with high
achievement were found to be using math language successfully. According to the
findings, the use of math language varies from student to student.