Grafik tasarım, görsel bir iletişim ve işlevli bir mesaj iletme aracıdır. Tasarımcı
anlaşılır bir dille kavramları, sembolleri, görsel öğeleri iletiler aracılığıyla açık bir
şekilde gönderen kişidir. Bu doğrultuda tasarımcı benzer problemlere dikkat çekici,
farklı çözümler üretir, yaratıcı düşünme sürecinde kavramları görselleştirmek için
belirli araçları kullanmayı tercih eder. Metafor, metonimi, retorik, cinas vb. araçlar
iletiyi güçlendirerek okuyucunun/izleyicinin dikkatini çekerek katılımını
sağlamaktadır. Bir tasarım problemi için farklı çözümler üretmekte olan
tasarımcılar, mecazi dili sıklıkla kullanmakta kimi zaman bilinçli, kimi zaman da
içgüdüsel olarak görsel ifadelerde bu anlatım diline yer verilmektedir.
Duygu ve düşüncelerin anlamlı bir aktarımını sağlayan söz sanatları ile derin
kökleri dilde olan tasarım disiplini arasında sarsılmaz bir köprü vardır. Retorik
sanatının doğuşuyla birlikte dilsel ve görsel alanda birçok kullanımı olan cinas,
dikkat çekici bir görsel uygulamanın sıkça kullanılan araçlarından biri haline
gelmektedir. Görsel cinas ve rebusun sözel ve görsel dil ile bu kadar iç içe olmasına
karşın, teoride tam bir karşılığı bulunmamaktadır.
Rebus ve cinas büyük bir çoğunlukla grafik tasarım alanında reklam, afiş, logo gibi
tasarım ürünlerinde etkili bir ileti yolu olarak tercih edilmektedir. Görsel ürün
oluşturmada yardımcı olan bu söz sanatları görsel tasarımın birçok alanında
uygulanmaktadır. Günümüzde eğitim alanında eğlenceli öğretim aracı olarak
sıklıkla yer almaktadır. Kavramların yaratıcı tasarım süreci içerisinde kullanımları,
yaratıcı sürecin tasarım eğitiminde önemi ve programlar içerisinde kullanım düzeyi
incelenmektedir. Afiş, logo, oyun ve animasyon tasarımı alanlarında örneklerin
incelenmesi ve kavramların açıklanarak tasarım alanında sınırlılıkları çizilmesi
gerekmektedir.
Graphic design is a visual communication and a functional means of conveying a
message. A designer is a person who clearly sends concepts, symbols and visual
elements through messages in an understandable language. In this direction, the
designer produces striking and different solutions to similar problems, and prefers
to use certain tools to visualize concepts in the creative thinking process. Metaphor,
metonymy, rhetoric, pun, etc. tools strengthen the message, attracting the attention
of the reader/viewer and ensuring their participation. Designers, who produce
different solutions for a design problem, frequently use metaphorical language,
sometimes consciously and sometimes instinctively, this expression language is
included in visual expressions.
There is an unshakable bridge between the arts of rhetoric, which provides a
meaningful transmission of emotions and thoughts, and the design discipline, which
has deep roots in language. With the birth of the art of rhetoric, the pun, which has
many uses in the linguistic and visual fields, becomes one of the frequently used
tools of a remarkable visual application. Although visual pun and rebus are so
intertwined with verbal and visual language, there is no exact equivalent in theory.
Rebus and pun are mostly preferred in the field of graphic design as an effective
way of communication in design products such as advertisements, posters and
logos. These figures of speech, which help in creating visual products, are applied
in many areas of visual design. Today, it is frequently used as an entertaining
teaching tool in the field of education. The use of concepts in the creative design
process, the importance of the creative process in design education and the level of
use in the programs are examined. It is necessary to examine the examples in the
fields of poster, logo, game and animation design and to explain the concepts and
draw the limitations in the field of design.