dc.contributor.advisor |
Çil, Elif |
|
dc.contributor.author |
Tiryakioğlu, Rukiye |
|
dc.date.accessioned |
2022-11-17T14:55:11Z |
|
dc.date.available |
2022-11-17T14:55:11Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.date.submitted |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3299 |
|
dc.description.abstract |
Araştırma Ordu ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev
yapan fen bilimleri ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin 21. yy. becerileri
özyeterlik algıları ve yeni medya okuryazarlığının çeşitli değişkenler açısında
incelenmesi amaçlandığından, ilişkisel tarama modeline dayalı nicel bir araştırmadır.
Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Ordu ili ve ilçelerinde Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapmakta olan fen bilimleri ve ilköğretim
matematik öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evrenden
basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 429 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırma verilerini toplamak amacıyla öğretmenlerin demografik bilgilerini içeren
“Kişisel Bilgiler Formu”, 21. yy. becerileri özyeterlik algılarını ölçmek amacıyla
Anagün ve arkadaşları (2016) tarafından geliştirilen ve 42 maddeden oluşan “21.
Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algısı Ölçeği”, üçüncü bölümde ise öğretmenlerin yeni
medya okuryazarlık düzeylerini ölçmek amacıyla Koc ve Barut (2016) tarafından
geliştirilen 35 maddeden oluşan “Yeni Medya Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır.
Veriler SPSS 23.0 paket programı yararlanılarak analiz edilmiştir. Hem 21. yy.
özyeterlik algıları hem de yeni medya okuryazarlığı ölçeklerinden elde edilen
sonuçlarda ortak olarak öğretmenlerin webde bilgi arama ve teknoloji kullanma
sıklığı, sosyal medya kullanma sıklığı değişkeni açısından istatistiki olarak anlamlı
fark bulunmuştur. Diğer taraftan öğretmenlerin cinsiyet değişkeni açısından 21. yy.
III
özyeterlik algılarında anlamlı fark bulunurken, yeni medya okuryazarlığı ölçeğinde
bu fark tespit edilememiştir. Yine benzer şekilde öğretmenlerin medeni durumu,
sahip oldukları çocuk sayısı, kıdem yılı değişkenleri açısından yeni medya
okuryazarlığı üzerinde anlamlı fark bulunurken 21. yy. özyeterlik algıları için
istatistiki olarak anlamlı fark tespit edilememiştir. Araştırma sonuçlarına göre
öğretmenlerin 21. yy. özyeterlilik algıları ile yeni medya okuryazarlığı arasında
pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre öğretmenlerin 21. yy. özyeterlik algıları puanlarının yeni medya
okuryazarlığı puanlarını anlamlı düzeyde yordadığı sonucuna varılmıştır. |
en_US |
dc.description.abstract |
This research was conducted to determine the 21st-century self-efficacy perceptions
and new media literacy levels of science and primary school mathematics teachers
and to reveal the relationship between them. The relational survey model, one of the
quantitative research methods, was used in the study. The research universe consists
of science and primary school mathematics teachers working in schools affiliated
with the Ministry of National Education in Ordu province and its districts in the
2021-2022 academic year. The study sample consists of 429 teachers from the
universe determined by a simple random sampling method. The 'Personal
Information Form' contains the demographic information of the teachers to collect
the research data and the '21. Century Skills Self-Efficacy Perception Scale, and in
the third part, the 'New Media Literacy Scale' consisting of thirty-five items
developed by Koc and Barut (2016), was used to measure teachers' new media
literacy levels.
The data were analyzed using the SPSS 23.0 package program. The data were
analyzed using the SPSS 23.0 package program. In the results obtained from both
21st-century self-efficacy perceptions and new media literacy scales, a statistically
significant difference was found between the groups in terms of the frequency of
teachers searching for information on the web and using technology, the frequency of
using social media, and the frequency of participating in activities organized in the
V
environment. On the other hand, while there was a significant difference between the
groups in 21st-century self-efficacy perceptions of teachers regarding gender
variables, this difference could not be determined in the new media literacy scale.
Similarly, while there was a significant difference between the groups in the new
media literacy scale regarding teachers' marital status, the number of children they
have, and years of seniority, no statistically significant difference was found between
the groups for 21st-century self-efficacy perceptions. According to the results of the
research, it was concluded that there is a moderately significant positive relationship
between teachers' 21st-century self-efficacy perceptions and new media literacy. The
research concluded that teachers' 21st-century self-efficacy perception scores
significantly predicted their new media literacy scores. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Fen Bilimleri Öğretmenleri, İlköğretim Matematik Öğretmenleri, Eğitim, Ortaokul |
en_US |
dc.subject |
Science Teachers, Elementary Mathematics Teachers, Education, Secondary Schools |
en_US |
dc.title |
İlköğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri ve Yeni Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkilerinin İncelenmesi |
en_US |
dc.title.alternative |
Examınatıon Of The Relatıonshıp Between 21st Century Skılls And New Medıa Lıteracy Of Prımary School Scıence And Mathematıcs Teachers |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0003-1420-8729 |
en_US |